Fokus på campusser i det nye nummer af Gymnasieskolen
gymnasieskolenforside8

Fokus på campusser i det nye nummer af Gymnasieskolen

Campusser, opstramning af studieretninger og flipped classroom er nogle af emnerne, som det nyeste nummer af Gymnasieskolen handler om.

Det seneste nummer af Gymnasieskolen, der udkommer i denne uge, ser nærmere på fusioner og campusser.
Regeringen ønsker flere campusser, men lærere, der har oplevet en fusion, er ikke særlig positive over for at rykke sammen med andre uddannelser. Men det kan dog ende lykkeligt.

Politikerne retter kikkerten mod studieretninger
For mange studenter har brug for suppleringskurser, mener undervisningsministeren. Derfor varsler regeringen nu faglig opstramning i det kommende gymnasieudspil.
Gymnasieskolen analyserer nogle af de mulige ændringer af gymnasiet og kigger nærmere på de elever, som regeringen vil have færre af.

Lærerne skal tættere på eleverne
Lærerne fastholder eleverne i at være umotiverede, når de ikke rækker ud til dem på bagerste rækker, siger Dorte Ågård, der netop har forsvaret sin ph.d.-afhandling om lærer-elev-relationens betydning for elevernes motivation.
Mange lærere oplever motivation som et karaktertræk og gør sig derfor ikke særlige bestræbelser på at få kontakt til de umotiverede, lyder det fra den tidligere gymnasielærer.

Vi vil så gerne have, at du bliver
På Høje-Taastrup Gymnasium deltager alle i det systematiske arbejde med at undgå frafald. Alle lærere på skolen er klar over, hvilke faresignaler de skal holde øje med, når en elev er i risiko for at falde fra, fortæller skolens rektor, Mogens Andersen.

Klassen på hovedet
Et undervisningskoncept baseret på videoforberedelse og udstrakt elevaktivering i timerne vinder frem blandt gymnasielærere herhjemme – flippede classroom kaldes det.
Gymnasieskolen oplever det på første hold i Henning Romme Lunds klasse på Roskilde Gymnasium.

Læs det seneste nummer af Gymnasieskolen ved at klikke på forsiden nedenunder.