Tekst_
Tina Rasmussen
Illustrationer_
Creative Zoo
Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.
Det var ikke kun eleverne, der havde sved på panden, da de i juni 2023 var til eksamen på landets gymnasier. Også lærerne var pressede.
I en ny stor undersøgelse svarer 53 procent af lærerne, at de oplevede en større arbejdsmængde under sommerens eksamen end i tidligere eksamensperioder, og 49 procent mærkede en større skævhed i arbejdsbelastningen.
Næsten 3.000 gymnasielærere har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, som Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har gennemført.
Eksamen i juni var første gang, at 2017-reformens eksamensplan blev foldet helt ud. I 2020, 2021 og 2022 blev der aflyst eksamener på grund af COVID-19.
Tallene i undersøgelsen er bekymrende, mener Kåre Blinkenberg, forperson for GL’s uddannelsesudvalg.
”Vi skal gennemføre flere eksamener og prøver, men vi er færre til at varetage opgaverne. Det er ikke overraskende, at det giver en øget belastning for lærerne,” siger han.
Kåre Blinkenberg henviser til de nedskæringer, der var i sektoren fra 2016 til 2019, og som betød fyringer. Det har medvirket til, at en gymnasielærer i dag i gennemsnit underviser 10 procent flere elever end for 10 år siden.
”Er man som lærer for hårdt belastet, kan man ikke forberede sig ordentligt. Det går ud over eleverne. Kvaliteten af eksamen kommer under pres,” siger Kåre Blinkenberg.
Lærerne har ikke kun travlt med selve arbejdet som eksaminator og censor i eksamensperioden. En del oplever, at de også underviser mere end tidligere, viser undersøgelsen.
Reformen i 2017 har betydet, at eleverne på stx, htx og hhx skal til mindst 10 eksamener, mens de før kunne nøjes med ni. Samtidig skal de store skriftlige projekter – SRP på stx, SOP på hhx og htx samt EOP på eux – nu forsvares til en mundtlig eksamen. Der er også indført flere årsprøver.
Vi skal gennemføre flere eksamener og prøver, men vi er færre til at varetage opgaverne.
Ikke nok tid
88 procent af lærerne i undersøgelsen svarer, at de i høj grad eller nogenlunde grad er tilfredse med kvaliteten af deres arbejde i eksamensperioden. 11 procent er i mindre grad tilfredse med den kvalitet, de har leveret. 1 procent er slet ikke tilfreds.
Men samtidig vurderer 46 procent af lærerne, at de har brugt mere tid på at løse opgaverne i eksamensperioden, end skolen har afsat, og i undersøgelsens fritekstfelter har en del lærere skrevet kommentarer om, at de har måttet tage fritiden i brug og arbejdet sent om aftenen og i weekender.
”Vi gymnasielærere strækker os meget langt for at sikre en høj kvalitet. Vi ved, at en eksamensdag ikke kan gøres om. Eleverne får ikke en ekstra chance, hvis man som eksaminator eller censor er dårligt forberedt,” siger Kåre Blinkenberg og tilføjer:
”Men for nogle lærere går det i alt for høj grad ud over privatlivet. Det er dybt urimeligt.”
Undersøgelsen får nu GL til at efterlyse ændringer. Dels bør man politisk sætte antallet af eksamener ned fra 10 til 9. De frigivne ressourcer skal bruges på andre aktiviteter på gymnasierne. Dels har Børne- og Undervisningsministeriet et ansvar for at mindske den skæve arbejdsbelastning, mener GL.
”Vi skal selvfølgelig holde fast i det tilfældige eksamensudtræk, vi kender i dag, men ministeriet bør justere systemet, så vi får sat en stopklods for den ekstremt skæve belastning af enkelte skoler og enkelte lærere,” siger Kåre Blinkenberg.
GL efterlyser også, at ledelserne ude på skolerne sikrer en mere jævn og solidarisk fordeling af arbejdsopgaverne i eksamensperioden – til gavn for både lærernes arbejdsvilkår og eksamens kvalitet. Ledelserne bør også lave en forventningsafstemning, så lærerne bedre kan afstemme arbejdet med de ressourcer, der er til rådighed, mener GL.
Der er sket en uheldig udvikling, når det gælder lærernes arbejdspres.
Kvaliteten er på spil
Niels Yde er formand for gymnasieudvalget hos Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG). Han mener, at tallene i undersøgelsen understreger de udfordringer, gymnasierne har i forhold til eksamen.
”Der er sket en uheldig udvikling, når det gælder lærernes arbejdspres. Det er ikke min oplevelse, at det på nuværende tidspunkt er gået ud over kvaliteten af eksamen, for lærerne har en meget høj grad af ansvarlighed. Men det er det, vi risikerer,” siger Niels Yde.
Han anerkender, at en stor del af lærerne oplever, at de bruger mere tid på at løse opgaverne, end deres skole har afsat. Men han peger samtidig på, at man med den seneste overenskomst skulle bevæge sig væk fra en akkordtilgang med præcis tid på alle opgaver.
”Noget kunne tyde på, at nogle ledere bør skrue op for dialogen med lærerne om, hvad der forventes af dem i eksamensperioden,” siger Niels Yde.
Hos DEG er man enig i, at der er brug for ændringer i forhold til eksamen, og Niels Yde er åben for at diskutere nogle af GL’s forslag.
”Desuden har vi brug for, at der bliver løsnet lidt på de faglige mindstekrav, så gruppen af lærere, der kan være censorer, kan blive større,” siger Niels Yde, der fortæller, at det på de erhvervsgymnasiale uddannelser især er hhx-lærere i virksomhedsøkonomi, afsætning og international økonomi, som er pressede i eksamensperioden.
Han tror dog også, at nogle skoler i dag overser nogle lavthængende frugter, når det kommer til at skabe en mere jævn arbejdsbelastning i eksamensperioden.
”Når ministeriet for eksempel melder ud, at AA skal væres censor i det og det fag, så må skolen gerne sende en anden lærer med samme fag. Jeg tror, vi har en oplysningsopgave, så skolerne bliver opmærksomme på den mulighed.”
Hos stx- og hf-rektorernes forening, Danske Gymnasier, vil formand Henrik Nevers endnu ikke kommentere undersøgelsen. Han vil først diskutere den med GL.
Fra 30 til 120 minutter
Undersøgelsen viser også, at gymnasielærerne har vidt forskellige vilkår, når de er eksaminatorer og censorer på de store skriftlige opgaver, SRP, SOP og EOP. Mens nogle skoler afsætter under en halv time per projekt til at læse opgaven og forberede eksamen, afsætter andre skoler mere end to timer. Det handler temaet i december-nummeret af Gymnasieskolen, som udkommer i uge 51, om.
Læs: De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne
40 procent af lærerne i undersøgelsen mener ikke, at der er afsat den tid, der er brug for til forberedelse af den mundtlige prøve.
I fritekstfelterne i undersøgelsen har mange lærere skrevet, at de enten slækker lidt på kvaliteten af opgavebedømmelsen eller bruger fritid på at få læst opgaverne ordentligt.
GL efterlyser nu nationale retningslinjer udmeldt af Børne- og Undervisningsministeriet. Alle eksaminatorer og censorer skal fremover sikres minimum to timer til forberedelse per opgave, og så skal der være et loft, så man må bedømme op til ni store skriftlige opgaver om dagen. I dag er 12 projekter per dag normen for en fuld censur.
”Vi skal værne om kvaliteten af eksamen. Det er ikke rimeligt, at eleverne bliver bedømt på vidt forskellige vilkår. Den nationale standard er truet,” siger Kåre Blinkenberg.
Niels Yde mener ikke, at der er et kvalitetsproblem, men han anerkender, at lærernes forberedelsesvilkår i dag er vidt forskellige fra skole til skole. Han kan godt se de udfordringer, GL peger på og vil gerne være med til at diskutere, om der er behov for centralt udmeldte regler fra ministeriet.
Han mener dog, at man vil komme langt med en styrket dialog og forventningsafstemning mellem ledere og lærere ude på skolerne. Han peger igen på, at meningen med overenskomsten ikke er, at der skal sættes et præcist antal minutter af til lærernes arbejdsopgaver.
”Men lærerne skal vide, hvad der forventes af dem,” siger Niels Yde.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode