DGS-formand: Jeg kan godt forstå, at elever køber opgaver
Malte Sauerland-Paulsen beskåret4

DGS-formand: Jeg kan godt forstå, at elever køber opgaver

Gymnasieelever kan igen købe opgaver hos det nye firma FMO Original. Elevorganisation forstår godt elevernes valg og skyder skylden på karakterræs og præstationspres.

Firmaet FMO Original sælger SRP-opgaver og andre skriftlige afleveringer til landets gymnasieelever. Det afslørede gymnasieskolen.dk i går.

Hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) forstår man godt, hvorfor elever vælger at købe en opgave i stedet for at lave den selv.

“Jeg kan godt forstå, at nogle elever føler sig nødsaget til at snyde. Det er ikke vejen frem, men jeg bebrejder dem heller ikke, at de køber en opgave,” siger Malte Sauerland-Paulsen, der er formand for DGS.

DGS-formanden vil hellere kigge på baggrunden for, at nogle elever vælger at købe en opgave.

Han mener, at det er uddannelsessystemet, som er den store synder.

“Vores uddannelsessystem skaber en kultur med præstationspres og karakterræs i gymnasiet. Derfor bliver der ved med at være et marked for den type firmaer. Det er et resultat af den præstationskultur, der lever i gymnasiet,” siger Malte Sauerland-Paulsen.

En SRP-opgave koster 6.950 kr.
Tidligere på året nedlagde Forbrugerombudsmanden et forbud mod firmaet Fixminopgave.dk.

Det har dog ikke stoppet ejeren af det nu lukkede Fixminopgave.dk, Frederik Drews, som også er en del af det nye firma FMO Original.

Malte Sauerland-Paulsen, formand
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Prisen for et 10-tal i en SRP-opgave er 6.950 kroner plus et reservationsgebyr på 750 kroner.

“Vi har en kæmpe efterspørgsel på SRP og knokler for at finde skribenter til alle.” Det var svaret, da gymnasieskolen.dk ved hjælp af en mellemmand skrev til firmaet FMO Original og spurgte, om vi kunne købe en SRP-opgave til karakteren 10.

FMO Original skulle bare kende fag, niveau, antal elevtimer, deadline og hvilken karakter vi ønskede. For som de skrev “Mht. til køb af andre opgaver, så er det rimelig simpelt”.

Se hele korrespondancen i artiklen “Kontroversielt firma lukkede: Nu kan elever igen købe en SRP”

Forkert, men forståeligt
Malte Sauerland-Paulsen tror, man kommer til at se flere elever, som køber opgaver i fremtiden, fordi karakterpresset fortsætter.

Eksempelvis så tæller SRP-karakteren dobbelt, og derfor er der mange elever, som føler, at den karakter er afgørende for, om man kan komme ind på drømmeuddannelsen.

Af frygt for ikke at opnå den ønskede karakter er der nogle elever, som vælger at købe et studieretningsprojekt, forklarer Malte Sauerland-Paulsen.

“Vi bliver nødt til at anerkende, at nogle elever ser det som den eneste udvej at købe en opgave. Selvom de ved, at det er forkert. Det er superærgerligt, men jeg kan godt sætte mig i elevernes sted,” siger Malte Sauerland-Paulsen.

Totalt uacceptabelt
Hos Gymnasieskolernes Lærerforening tager man skarpt afstand fra køb og salg af skriftlige afleveringer.

“Det er totalt uacceptabelt, at gymnasieelever fortsat kan købe opgaver. Det nye firma skal lukkes ned hurtigst muligt. Det er op til myndighederne at få gjort den her praksis ulovlig,” siger Annette Nordstrøm Hansen, der er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Karakterpres kan være en del af forklaringen på, at nogle elever køber en opgave. Men det er bestemt ikke en undskyldning, mener Annette Nordstrøm Hansen.

Problemet i en nøddeskal
Forbrugerombudsmanden nedlagde forbud mod det kontroversielle firma Fixminopgave.dk i foråret, og senere fastlog Sø- og Handelsretten, at forbuddet fortsat skal stå ved magt.

Nu sælger det nye firma FMO Original SRP-opgaver til gymnasieelever.

Prisen bestemmes af karakteren, og al kontakt med FMO Original foregår over Facebook.

Selvom det ene firma bliver forbudt, så åbner det næste umiddelbart efter.

Det er problemet i en nøddeskal, mener Birgitte Vedersø fra Danske Gymnasier.

“Så snart der er mulighed for et quickfix, så vil nogle elever benytte sig af det. Vi kan ikke moralisere os ud af problemet, for det virker tydeligvis ikke. Det er simpelthen jammerligt, at det fortsætter,” siger Birgitte Vedersø, der er formand for Danske Gymnasier

Hun mener, at man bliver nødt til at gentænke eksamen i gymnasiet. Specielt i forhold til internetadgang til skriftlige eksamener, hvor man risikerer, at elever bruger nettet til at snyde.

“Vores nuværende eksamenssystem kommer til kort med den teknologi, vi har tilgængelig nu. Som rektorer kan vi ikke gøre så meget andet end at være opmærksomme på lærernes eventuelle mistanker om snyd. Desværre finder entreprenante unge stadig huller og forbudte løsninger,” siger Birgitte Vedersø.

Gymnasieskolen.dk har været i kontakt med Frederik Drews, som ikke ønsker at medvirke i artiklen.

Gymnasieskolen.dk har forsøgt at få en kommentar fra undervisningsministeren, men det har ikke været muligt at nå inden deadline.