Kontroversielt firma lukkede: Nu kan elever igen købe en SRP
computer_arbejde_eksamen

Kontroversielt firma lukkede: Nu kan elever igen købe en SRP

Fixminopgave.dk blev forbudt i foråret. Nu er firmaet startet igen under det nye navn FMO Orignal, hvor elever blandt andet kan købe SRP-opgaver.

7.950 kroner for en SRP-opgave til karakteren 12.

Danske gymnasieelever kan igen købe sig til en høj karakter hos det nye firma FMO Original.

Tidligere på året nedlagde Forbrugerombudsmanden et forbud mod firmaet Fixminopgave.dk. Her kunne elever købe skriftlige opgaver og SRP-opgaver helt anonymt.

Det har dog ikke stoppet ejeren af Fixminopgave.dk, Frederik Drews. For nyligt åbnede firmaet med den fikse forkortelse FMO Original, hvor elever igen kan købe sig til et 12-tal.

Gymnasieskolen.dk har ved hjælp af en mellemmand kontaktet FMO Original via Facebook’s chatprogram Messenger og spurgt, om man kan købe en SRP-opgave i fagene engelsk og samfundsfag til karakteren 10.

FMO Original skrev straks tilbage, at de har en “kæmpe efterspørgsel på SRP’er og knokler for at finde skribenter til alle”.

Herefter skulle vi blot oplyse fag, niveau, antal elevtimer, deadline, og hvilken karakter vi ønskede, at opgaven skal have.

Prisen for et 10-tal er 6.950 kroner plus et reservationsgebyr på 750 kroner.

Men så får vi også mulighed for at “følge processen og komme med inputs, hvis man ønsker det”, som FMO Original skrev tilbage.

Se hele korrespondancen her:

Facebook-opslag ændret efter afsløring
Gymnasieskolen.dk har været i kontakt med Frederik Drews, som ikke ønsker at medvirke i et interview. Han gør opmærksom på, at det er tale om vejledning, og derfor “er der ikke noget at snakke om”.

Men efter Gymnasieskolen.dk har kontaktet Frederik Drews, har FMO Original ændret deres lange velkomstbesked på Facebook-siden FMO Original.

Den 1. november bød Frederik Drews velkommen til det nye foretagende med et langt Facebook-opslag, som han skrev under med navn. I går blev der redigeret kraftigt i teksten, og Frederik Drews’ navn er nu fjernet fra opslaget.

Se før og efter billede her.

På FMO Originals hjemmeside oplyser de, at skribenterne i gennemsnit får 250 kroner i timen.

Prisen på opgaverne afhænger af karakteren. For et 12-tal i en aflevering i gymnasiet koster hjælpen 300 kroner i timen. For et 4-tal skal eleven kun slippe 195 kroner i timen. Derudover er der en fuld prisliste over SRP-opgaver, som afhænger af den ønskede karakter.

Fixminopgave.dk blev forbudt
Frederik Drews’ tidligere foretagende Fixminopgave.dk hjalp også elever med eksaminer, afleveringer og større skriftlige opgaver ved at lave arbejdet for eleverne, så de fik den karakter, de ønskede. Firmaet startede i 2017.

Den 23. maj i år forbød Forbrugerombudsmanden virksomheden at sælge opgave- og eksamensbesvarelser til elever på de gymnasiale uddannelser, fordi det var i strid med god markedsføringsskik.

Teamet bag Fixminopgave.dk havde dog tilsyneladende en plan B klar og overførte Fixminopgave.dk’s aktiviteter fra det oprindelige danske selskab En bedre fremtid IVS til det engelske selskab Fixmyassignment LTD.

Derfor anså Forbrugerombudsmanden det for nødvendigt at nedlægge foreløbige forbud over for begge selskaber.

Forbrugerombudsmanden anlagde sagen for Sø- og Handelsretten. Den 30. maj 2018 fastslog retten, at Forbrugerombudsmandens forbud fortsat skulle stå ved magt. Se kendelsen her

Sagen er ikke afsluttet endnu. Sø- og Handelsretten oplyser, at sagen venter på, at dommeren laver en endelig kendelse i sagen.

Gymnasieskolen.dk har kontaktet Forbrugerombudsmanden, som oplyser, at de ikke kan udtale sig om FMO Original.