Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
Lars Bo Jensen.jpg

Angrebet på originalerne

30. juni 2020
Skrevet af_
Lars Bo Jensen

Da jeg gik på gymnasiet, havde jeg mange fremragende undervisere. Men særligt en lærer, Mogens, var helt igennem forrygende. Selvom jeg var sproglig studerende tilbage i 00’erne, glædede jeg mig altid særligt, selvom han var matematik- og naturvidenskabslærer. Der var et eller andet ved Mogens. Han gjorde, i hvert fald i klasseværelset, som det passede ham. Han havde en ekstrem drive, særprægede opgaver som den om homøopati og en fuldstændig enestående humor. Jeg tror, at en af grundene til, at jeg selv er lærer i gymnasieskolen, er Mogens. Han var en original – det findes ikke to som ham, heldigvis.

Men originalerne har trange kår i dag i gymnasieskolen her små tyve år efter, jeg selv gik på gymnasiet. For på dagens menu står den efter årevis af besparelser på standardisering af materiale. Jeg tror ikke, Mogens’ opgave om homøopati havde vundet indpas i det standardiserede undervisningsmateriale – dertil var det alt for særpræget og unikt. Originalerne bliver dermed i mange tilfælde tvunget til at ændre deres undervisning fra et originalt udgangspunkt til et standardiseret standartprodukt. Mange undervisere ender dermed at stå for en undervisning i kilometervis af matte metervarer, som bandet Malk de Koijn synger om.

Standardiseringen sker for at rationalisere lærernes arbejdstid, at kvalitetssikre undervisningen og sikre strømlinede forløb, som kan overføres, når klasserne skal lægges sammen som følge af den nye gymnasiereform fra 2017, hvor eleverne enten vælger studieretninger (stx) eller fagpakker (hf) efter fælles forløb. På sin vis forstår jeg godt rationalet bag mange ledelsers beslutning om at standardisere på baggrund af politiske beslutninger. Det giver god mening, at Sofie og Emma har haft læst samme bøger, analyseret de samme tekster og arbejdet med de samme kernebegreber i undervisningen, når de skal til ”den samme eksamen”. Det giver bare ikke så god mening for den varierede undervisning, hvor originalerne kan slå sig løs i alternativ, eksperimenterende og original undervisning.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater