Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Afskaf tåbelige eksamensformer

12. august 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvordan det er lykkedes at underminere en velfungerende folkeskole og det faglige niveau i det almene gymnasium i løbet af kun 40 år, kalder på nogle forklaringer. En af de væsentligste af slagsen er, at et spæklag af skrivebordsteoretikere og konkurrencestatsentusiaster har fået lov til at påvirke politikerne til at tage tåbelige beslutninger. Blandt andet om eksamensformer.

At stadig flere eksaminer skal foregå digitalt, er således opskriften på, at et stigende antal elever ikke mere tilegner sig dybtgående viden. Også 24-timerseksamen har fanden skabt – til den kreative klasses/middelklasses børn, som kan gå lige hjem og få mor og onkel til at lave oplægget/besvarelsen. I modsætning til arbejderklasse-Britta, der er solgt til stanglakrids og lektiecafé.  

Og her kommer så et af de seneste skud på idiotistammen. Eksamensformen på hf enkeltfag Dansk C. Dansk C er i sit afsæt fint nok tænkt: En forberedelse til at tage Dansk A. Men eksamensformen er helt langt ude i hampen. Læser du med, Ellen Trane Nørby?

”Den skriftlige del af prøven

Der er tale om en decentral skriftlig prøve, hvor opgaven udformes af kursistens underviser. Opgaven udleveres til eksaminanden senest to uger før den mundtlige prøve. Eksaminanden har 24 timer til at udfærdige en skriftlig besvarelse af et omfang svarende til tre til fire normalsider (…) Før den mundtlige del af prøven sender institutionen eksaminandens skriftlige besvarelse til censor. Eksaminator og censor drøfter inden den mundtlige del af prøven, på baggrund af oplæg fra eksaminator, hvilke problemstillinger eksaminanden skal uddybe.

Den mundtlige del af prøven

Eksaminationstiden er cirka 20 minutter per eksaminand (…)

Eksaminanden indleder med et mundtligt oplæg på cirka 10 minutter om produktet ved den skriftlige del af prøven (…)”

Regn lidt på eksaminators og censors tidsforbrug. Eksaminator: Finde og sammensætte tekstmateriale/prøvespørgsmål og fremsende til censor. Begge: Rette kursisternes opgaver. Begge: Drøfte, hvilke problemstillinger den enkelte kursist skal uddybe – og SÅ: Selve eksamensbordet. Tidsforbrug per kursist ud over selve eksamen for censor: 60-75 minutter. Mere for eksaminator. Med 24 kursister bliver det mere end tre hele arbejdsdage gange to. Man tager sig til hovedet.

For det første burde prøven være intern. For det andet burde den finde sted med ulæst tekst, der kunne gå igen. Alternativt: En skriftlig prøve på skolen, der forhindrer snyd.  

Må jeg høfligst anmode om at bruge uddannelsessystemets ressourcer lidt mere hensigtsmæssigt?

Lone Nørgaard
VUC Roskilde

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater