
Htx er ikke en parentes – det er en nødvendighed
Forestil jer en fremtid, hvor htx er reduceret til en fodnote i en gymnasiebog – bogstaveligt talt. I kapitlet om Danmarks uddannelseshistorie kunne man finde et lille afsnit gemt mellem siderne om almen dannelse og erhvervsuddannelser:
“Htx, det engang så blomstrende tekniske gymnasium, nu reduceret til en parentes – ikke den matematiske slags, der løser store problemer, men den grammatiske, der let overses.”
Dette humoristiske skræmmebillede skal minde os om, at vi muligvis står over for at nedtone en uddannelsesform, der faktisk løser store problemer. Htx er ikke en tilfældig studieretning i et almindeligt gymnasium – det er en helt særlig skoleform, hvor praksis, teknologi og teori mødes i et stærkt læringsmiljø. Og det virker.
Htx-elever er blandt de mest tilfredse elever i gymnasiet. 81% af dem finder undervisningen spændende – en højere andel end på nogen anden gymnasial uddannelse. Samtidig er de blandt de mindst skoletrætte. Det er ikke tilfældigt. Det er, fordi htx ikke blot handler om at lære teorier, men om at anvende dem i praksis. Eleverne vælger htx, fordi de søger en gymnasieform, hvor teori og praksis smelter sammen i en meningsfuld helhed.
Men hvad sker der, hvis vi udvander denne uddannelse?
Htx er en succes – så hvorfor lave om på det?
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har kaldt htx en perle i det danske uddannelseslandskab. Det er vi mange, der er enige i. Men hvorfor er det så, at htx’s fremtid nu sendes til en ekspertgruppe, hvor man overvejer at flytte htx til almene gymnasier? Skal man virkelig tage en af de mest velfungerende uddannelser og kaste den ind i et system, hvor dens unikke DNA risikerer at forsvinde?
Htx er ikke bare en samling fag – det er en skoleform i sin egen ret, hvor samspillet mellem teori og praksis er afgørende. Det er ikke nok “at flytte laboratorierne”. Htx fungerer, fordi det er forankret i et erhvervsrettet miljø, hvor unge lærer at bruge deres viden i virkeligheden. Man kan ikke bare flytte htx til et stx-gymnasium og forvente de samme resultater. Htx er ikke en pæn potteplante, man kan flytte fra ét hjørne af haven til et andet og regne med, at den stadig trives og blomstrer. Ministeren risikerer at omplante et træ, der allerede bærer frugt – og i processen svække det, hvis ikke helt at slå det ihjel.
Fokus bør være på at styrke htx– ikke flytte det
Man skal ikke være blind for, at søgningen til htx har været faldende, men løsningen er ikke at flytte uddannelsen – det er at gøre den mere attraktiv for unge efter folkeskolen.
Htx har et enormt potentiale. 40% af alle fysik A-studenter kommer herfra, og en tredjedel af Danmarks ingeniører har en htx-baggrund – selvom uddannelsen kun udgør 6% af gymnasieoptaget. Hvis vi vil sikre, at Danmark også i fremtiden har dygtige ingeniører, teknologiudviklere og innovative skabere, så bør htx styrkes – ikke udvandes.
Så kære reformstormere – jeg er klar.
Den projektorienterede og problemløsningstilgang som eleverne bliver undervist i fra starten, er det, der i mange sammenhænge gør htx-studenterne eftertragtede på både universiteterne og efterfølgende på arbejdsmarkedet. Så, i stedet for at marginalisere htx, bør vi gøre den til det naturlige valg for teknologisk interesserede unge. Der bør investeres i bedre vejledning, stærkere brobygning fra folkeskolen og mere synlighed om htx’s unikke styrker. Reformen bør nemlig ikke handle om, hvordan vi kan gøre htx mindre – den bør handle om, hvordan vi gør den endnu stærkere.
Ekspertgruppe med teknisk praksisforståelse søges – jeg melder mig frivilligt
Den nye reform sender htx’s fremtid i hænderne på en ekspertgruppe. Det er afgørende, at denne gruppe består af folk, der forstår htx’s unikke kvaliteter. Man kan ikke forstå htx, hvis man kun har erfaring fra stx eller hhx – der skal folk med, der kender værdien af praksisnær undervisning og tværfaglige samarbejder.
Og skulle der mangle en ekspert i htx’s virkelighed, så stiller jeg mig gerne til rådighed. Med en stor portion erfaring som underviser på htx og et bælte spækket med blandt andet teknisk indsigt, pædagogisk erfaring og en dyb kærlighed til skoleformen stiller jeg mig glædeligt til rådighed. Jeg lover at tage både praksisforståelse, engagement og en skarp debat med – og jeg stiller gerne op til ekspertgruppen, hvis det er det, der skal til for at sikre, at htx ikke bare overlever, men også får lov til trives i sin egen ret.
Så kære reformstormere – jeg er klar. Og jeg tager både kaffe, erfaring og en urokkelig tro på htx’s værdi med mig!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode