Tekst_
Johan Rasmussen
Illustration_
Creative Zoo
9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.
”Jeg synes, jeg har verdens bedste job. Det er et privilegium at være en del af de unges udvikling og være med til at danne dem som mennesker. Der sker virkelig meget i løbet af tre år i den alder – både fagligt og menneskeligt. Det er fantastisk at hjælpe dem på vej til at mestre nye kundskaber og se stoltheden i deres øjne, når det lykkes. I idræt er det fedt at se, hvordan de sociale hierarkier bliver brudt op, og de bogligt svage elever får et selvtillidsboost. Samtidig er det et fag, hvor relationen mellem lærer og elev løsnes lidt op. Vi har nogle gode snakke og diskussioner om deres krop, sundhed og mentale trivsel. Der frigives nogle endorfiner, og vi griner sammen.”
Ingen skærme forstyrrer
”I idrætsfaget kan mestringsoplevelserne gøres meget konkrete og direkte synlige for både mig og eleverne: Når de laver en baglæns salto for første gang, knækker koden til en god serv i badminton eller knokler for at forbedre deres mål i et træningsprojekt og lykkes. Samtidig er det skønt med undervisning, hvor vi ikke bliver forstyrret af skærme, men i stedet bevæger os og kigger hinanden i øjnene.
Alder_ 36 år
Skole_ Svendborg Handelsgymnasium
Fag_ Dansk og idræt
Når jeg siger, at jeg har verdens bedste job, så handler det også om, at der er nogle ordentlige rammer på min skole. Jeg er selv arbejdsmiljørepræsentant, og vi har et stort fokus på arbejdsglæde og work-life-balance. Der er stor gennemsigtighed i planlægning af lærernes arbejde, og ledelsen lytter til os og har intention om at efterkomme vores ønsker i forhold til skemalægning og så videre. Det har stor værdi, for lærere i trivsel har bedre forudsætninger for at være engagerede kolleger og lave god undervisning.”
Det er fantastisk at hjælpe dem på vej til at mestre nye kundskaber og se stoltheden i deres øjne, når det lykkes.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode