Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Frank Boutrup Schmidt
Skældud og forfølgelse af medarbejdere, der stiller kritiske spørgsmål.
Det blev hverdagen for lærere og andre ansatte på Marselisborg Gymnasium, efter Kirsten Skov blev rektor i 2016. Sidenhen blev Ulrik Lyng Vestergaard ny vicerektor, og det team satte hurtigt sit hårde præg på arbejdsmiljøet.
Det fortæller en del nuværende og tidligere medarbejdere på skolen, som gymnasieskolen.dk har talt med, men som af frygt for ledelsens repressalier kun tør udtale sig anonymt. Det dårlige arbejdsmiljø dokumenteres desuden af flere rødglødende arbejdspladsvurderinger (APV), som gymnasieskolen.dk har set.
Og nu træder Anders Damsgaard frem og bekræfter historien. Han er tidligere kemi- og filosofilærer, arbejdsmiljørepræsentant (AMR) og medarbejderrepræsentant i det århusianske gymnasiums bestyrelse.
Anders Damsgaard forlod Marselisborg Gymnasium, sin arbejdsplads gennem 10 år, i 2021 efter en fyringsrunde i 2020, der skyldtes nedskæringer og en nedsættelse af gymnasiets kapacitet, som var en konsekvens af regionens lokale elevfordelingsaftale.
“Jeg kunne mærke, at jeg efterhånden var blevet en rød klud i ansigtet på rektor og vicerektor, men jeg blev alligevel overrasket, da de fyrede mig. Jeg havde jo både tillidshverv, var medlem af bestyrelsen og var den eneste lærer med undervisningskompetencer i filosofi,” siger Anders Damsgaard.
Afskedigelsen var heller ikke efter bogen, og Gymnasieskolernes Lærerforening gjorde indsigelse mod beslutningen overfor Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. Udfaldet blev, at Marselisborg Gymnasium måtte betale ham kompensation for afskedigelsen, og at han kunne fortsætte med at undervise på gymnasiet det næste år i filosofi.
Jeg har utallige gange fået skideballer på rektors kontor.
Nu underviser han på en lokal folkeskole, men løber indimellem ind i tidligere kolleger, der kan fortælle, at arbejdsmiljøet ikke er blevet bedre på Marselisborg Gymnasium – tværtimod.
“Jeg synes, det er synd for dem, at de har været udsat for dårlig ledelse så længe, at det har ødelagt en god arbejdsplads,” siger Anders Damsgaard.
Grædende kollega
Flere tillidsvalgte forsøgte før Anders Damsgaard at komme i dialog med ledelsen om det hårde arbejdsmiljø, men kritikken blev taget ilde op og vendt mod medarbejderen selv, fortæller Anders Damsgaard. Derfor har der også været en større udskiftning på de poster.
“Flere har følt sig mobbet af ledelsen og truet på deres job,” siger Anders Damsgaard.
Han gik ind i jobbet som arbejdsmiljørepræsentant med håbet om at være med til at ændre arbejdsmiljøet.
“Jeg tænkte, at man da måtte kunne tale ledelsen til rette med de rette argumenter, når nu tegnene var så tydelige. Men jeg tog fejl!”
Der har været foretaget arbejdspladsvurderinger (APV) blandt medarbejderne på skolen i 2017, 2018 og 2021, og alle tre APV’er har røde tal, den dårligste kategorisering, blandt andet i forhold til arbejdsmængde, indflydelse i arbejdet, samarbejde med ledelse, stress og arbejde-privatlivskonflikt.
Anders Damsgaard husker tilbage til tiden på skolen, hvor dialogen med ledelsen om den øgede arbejdsmængde var umulig. Især en episode gjorde indtryk og fik ham til at melde sig som arbejdsmiljørepræsentant. En dag fandt han en kvindelig, højgravid kollega grædende på lærerværelset efter et hårdt møde med rektor.
“Min tidligere kollega havde fået for mange arbejdsopgaver og havde svært ved at overskue det i slutningen af graviditeten. Men rektor var urokkelig og endte faktisk med at pålægge læreren at arrangere en studietur oven i. Jeg var rystet,” husker Anders Damsgaard og uddyber:
“Episoden er ikke unik – sådan gik det ofte. Hvis folk forsøgte med dialog om arbejdsmængden med ledelsen, så endte de tit med at få ekstra opgaver.”
Svært at stå frem
Anders Damsgaard mærkede hurtigt, at ledelsens stemning imod ham skiftede. I første omgang da han blev arbejdsmiljørepræsentant, men i endnu højere grad da han blev medarbejderrepræsentant i skolens bestyrelse.
Han betragtede det som sin pligt at gøre bestyrelsen opmærksom på, at arbejdsmiljøet var dårligt på skolen. Det faldt ikke i god jord hos rektor og vicerektor.
“Til bestyrelsesmøderne turde rektor ikke skælde ud, men efterfølgende har jeg utallige gange fået skideballer på rektors kontor,” siger Anders Damsgaard.
Det var tydeligt, at rektor ledte efter fejl. Det føltes som mobning og var så hårdt.
Pludselig blev meget af hans arbejde også gransket grundigt af rektor, og han blev indkaldt til flere møder, hvor hun stillede spørgsmål ved hans arbejde for eksempel måden, han førte fravær på eller udfyldte undervisningsbeskrivelser. Episoderne gjorde, at han blev usikker og spurgte kolleger til råds, om han havde udført arbejdet forkert, men kollegerne kunne kun se hovedrystende til rektors indblanding.
“Det var tydeligt, at rektor ledte efter fejl. Det føltes som mobning og var så hårdt, at jeg til sidst sagde hvervet som arbejdsmiljørepræsentant op. Jeg kunne ikke holde til det,” siger Anders Damsgaard.
Utilfredsheden blandt kollegerne steg også og kulminerede omkring fyringsrunderne på skolen, hvor lærerne nedlagde arbejdet løbende for at udtrykke deres mistillid til ledelsen, fortæller Anders Damsgaard.
“Det er sjældent, at alle er enige på et lærerværelse, men det var vi omkring mistilliden til ledelsen. Lærerne bebrejdede ikke ledelsen nedskæringerne, men for den måde, de tacklede dem på. Det var en hård ledelse uden skyggen af personaleledelse,” påpeger han.
Anders Damsgaard har valgt at stå frem, fordi han mener, at det er på tide, at omverdenen bliver opmærksom på, hvad der foregår. Og fordi han fuldt ud forstår de lærere, der ikke tør stå frem.
“Det er en svær branche at finde et nyt job i,” siger Anders Damsgaard.
Rektor overrasket
Gymnasieskolen.dk har henvendt sig til rektor og vicerektor for Marselisborg Gymnasium. Rektor Kirsten Skov har sagt ja til at svare på kritikpunkterne.
Hun fortæller, at hun er overrasket over historien.
“Jeg har faktisk oplevelsen af, at efter nogle hårde år frem til 2020, så gik det godt,” siger Kirsten Skov, der forklarer, at hun i 2016 fik en hård start på jobbet som rektor på Marselisborg Gymnasium.
“Skolen havde en dårlig økonomi, som bestyrelsen besluttede at rette op på, og det resulterede i en voldsom afskedigelsesrunde i mit første ansættelsesår. To år senere blev skolen skåret på kapaciteten, og vi måtte afskedige igen, og i den forbindelse har der uden tvivl været nogle arbejdsmiljøproblemer. Men siden har vi arbejdet kontinuerligt med arbejdsmiljøet og lavet en ændring i organisationsstrukturen for at inddrage medarbejderne mere. Det er min oplevelse, at vi har et rigtig godt samarbejde i samarbejdsudvalget, arbejdsmiljøgruppen og bestyrelsen, og jeg har faktisk ikke hørt om særlige problemer,” siger rektor.
Hun kan heller ikke genkende, at hun giver skideballer, men erkender, at det også er nævnt i APV’erne.
“Jeg undrer mig over det, for jeg har ikke fået konkrete eksempler. Men fordi det har været nævnt i APV’en, har jeg gjort det til en vane at have tillidsrepræsentanten med til svære samtaler for at sikre, at det foregår ordentligt,” siger Kirsten Skov, der understreger, at hun har få af sådanne samtaler, og at hun aldrig har uddelt tjenstlig advarsler.
Det er det største svineri, at Anders blev fyret.
Både tidligere og nuværende lærere fra Marselisborg bekræfter, at det er alment kendt på skolen, at både Kirsten Skov og vicerektor Ulrik Lyng Vestergaard skælder ud, taler ned til og irettesætter medarbejdere, der ikke er enige med dem.
De bekræfter også, at tonen fra rektor og vicerektor indimellem har været så hård, at kolleger er gået grædende fra møder.
Det kan rektor heller ikke genkende.
“Jeg kan ikke se, hvilke møder det skulle være. Men jeg er da ked af at høre det, hvis det er rigtigt, for det skal ikke være sådan, at medarbejderne kommer til at græde på arbejdet,” siger Kirsten Skov, der undrer sig over, at hun ikke er blevet kontaktet af tillidsvalgte om det.
Hun siger, at det også er helt nyt for hende, medarbejdere har følt og føler sig truet på deres job.
“Der har været to afskedigelsesrunder, og det er måske klart, at man kan føle sig truet efter det – især fordi kapaciteten er blevet skruet op og ned i Aarhus. Men jeg har ikke truet nogen,” fastholder hun.
Imod dårlig ledelse
Eksemplet som Anders Damsgaard og andre lærere har nævnt, hvor ledelsen efter kritik gransker kritiske medarbejderes arbejde, kan hun heller ikke genkende.
“Der var nogle problemer med Anders Damsgaard, men det er jo en personalesag, så det kan jeg ikke fortælle om,” siger Kirsten Skov og tilføjer:.
“Jeg har aldrig oplevet Anders Damsgaard som kritisk over for de beslutninger, vi tog. Han var bare imod ledelse. Han længtes tilbage til gamle dage før selvejet, hvor lærerne tog beslutningerne, men sådan er verden bare ikke mere. Nogle skal tage det økonomiske og personalemæssige ansvar, når amterne ikke er der længere,” siger Kirsten Skov.
Til det svarer Anders Damsgaard:
“Jeg har aldrig været imod ledelse – kun dårlig ledelse,” siger Anders Damsgaard.
Flere lærere bekræfter, at selvom Anders Damsgaard blev kaldt til samtale om den måde, han udførte dele af sit arbejde på, så viste det senere, at han ikke havde begået fejl.
Alle lærere, gymnasieskolen.dk har talt med, har fremhævet Anders Damsgaard, som en af de lærere, der gang på gang påpegede, når ledelsen var urimelig over for kollegerne. De fortæller, hvordan han utrætteligt forsøgte at ændre og gøre opmærksom på det kritiske arbejdsmiljø – det kom til at koste ham jobbet til sidst.
“Han var så vellidt blandt kollegerne, fordi han turde sige højt, hvad hele lærerkollegiet mente, men få turde sige. Han gik altid forrest – som talerør til bestyrelse, til ledelsen og da vi nedlagde arbejdet i protest mod ledelsen. Det er det største svineri, at Anders blev fyret,” siger en lærer til gymnasieskolen.dk.
Marselisborg Gymnasiums rektor fortæller, at da hun blev bekendt med historien indkaldte hun skolens samarbejdsudvalg, der identificerede fire “hængepartier” omkring arbejdsmiljøet, som skolen skal arbejde videre med.
Anders Damsgaard er som nævnt én blandt mange lærere, der har fortalt om det dårlige arbejdsmiljø til gymnasieskolen.dk. I den kommende tid vil vi derfor bringe flere historier, der dokumenterer det dårlige arbejdsmiljø og det hårde lærerliv på Marselisborg Gymnasium.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
“Jeg har aldrig oplevet Anders Damsgaard som kritisk over for de beslutninger, vi tog. Han var bare imod ledelse. Han længtes tilbage til gamle dage før selvejet, hvor lærerne tog beslutningerne, men sådan er verden bare ikke mere. Nogle skal tage det økonomiske og personalemæssige ansvar, når amterne ikke er der længere,” siger Kirsten Skov.
At tage det økonomiske og personalemæssige ansvar betyder altså at true, mobbe, tromle, give skideballer og tale ned til de ansatte. For derefter at benægte ethvert kendskab til den virkelighed, de ansatte i samlet folk beskriver i apv’erne.
Hvis dette fandt sted på en privat pølsefabrik, ville det måske ikke komme bag på så mange. Men her taler vi om en af nationens centrale arenaer for dannelse og kultur og indføring i det demokratiske samfund. Og det er langt fra nogen enestående historie. Tilsvarende beretninger kommer fra hele vores uddannelsessystem – fra folkeskole til universiteter.
Hvor er det dog bare pinligt, det her. Det kan ikke passe, at vi skal finde os i det. Disse sundhedsfarlige ledere skal ikke gå frit omkring og tyrannisere os allesammen. De skal heller ikke bare sættes på plads. De skal simpelthen straffes.
https://blog.folkeskolen.dk/blog-nb-niels-chr-sauer/hvordan-kommer-vi-darlig-ledelse-til-livs/4676888
Kan nogen oplyse mig om, hvorvidt apv-besvarelser er anonyme på gymnasierne?
Situationen minder en hel del om det vi har været udsat for på Næstved Gymnasium og HF. Måske endda værre. Her blev rektor fyret og det bør nok også ske her. Så hold fast og stå sammen. Det kan flytte noget. Held og lykke herfra.
Per Nørholm Rasmussen
Næstved gymnasium og hf
“Sundhedsfarlige ledere” lyder en karakteristik her på siden. Ordene stammer fra en seriøs mand i den fagpædagogiske debat gennem tiderne. Der er ikke tale om enkeltstående tilfælde her. Desværre bøjer de fleste nakken, når kolleger ydmyges og det, der er værre. Hvornår kommer der en passende reaktion over forhold som disse fra GL, men det gør der måske alligevel ikke, når man blot betragter det som isolerede tilfælde?……Tør man ikke? Der er tale om et strukturelt problem, hvor umodne/usikre/magtfulde ledere ikke kan administrere deres magt i deres små enevældige kongeriger. Desværre ligger meget af det ikke kun i gymnasiernes “selveje” og den danske arbejdsmarkedsmodel, men også i almindelig mangel på ledernes respekt og anerkendelse for de ansatte i disse tider. Det er naturligvis synd for de gode rektorer/ledere, at deres arbejde ødelægges af magttosser andre steder. Gør oprør imod disse fejlplacerede typer! Gør man det ikke, fortsætter terroren i årevis. Som min gode ven og samtalepartner, nu fhv. læge sagde: “Offentlige ledere skal ikke have mere magt. De skal holdes mere i ørerne.” Og så var han endda (gammeldags) socialdemokrat.
Stig Wørmer
lektor emer. Sankt Annæ Gymnasium, Kbh. og VUC Storstrøm.
Kære Niels Chr. Sauer Arbejdsmiljøundersøgelser er ikke offentlige, men skal være tilgængelige for medarbejderne på opslagstavle (udskrevet form) eller på intranet: https://at.dk/regler/at-vejledninger/arbejdspladsvurdering-apv-d-1-1/
Jeg kan personligt sagtens genkende de fra ledelsen benægtende udsagn og den tilsyneladende uvidenhed der præger ledelsen reaktioner. Det er i sig selv et stærkt symptom på, at der er noget virkelig galt. En ledelse har altid et ansvar! Kræv en ny APV og få et neutralt firma til at stå for den, og sidst men ikke mindst bestyrelsen i tale. Lektor Jesper Kristiansen, Næstved Gymnasium og hf, tidl. TR og LKU medlem i GL