En arbejdsuge på 49,5 timer om ugen?
Den nye gymnasiereforms første elever er mødt på skoler landet over. Reformen betyder ændrede rammer for de nystartede elever på erhvervsgymnasierne såvel som de almene gymnasier og hf. Blandt nyskabelserne er flere nye fag i gymnasiefagrækken – bl.a. det nye idéhistorie på htx og informatik, der også begge erstatter andre fag.
Det er et krav, at lærere, der i fremtiden vil undervise i de nye fag, skal deltage i efteruddannelse af et varierende omfang på op til 20 ECTS point, som svarer til ⅓ årsværk. Dertil skal man i nogle tilfælde lægge et fagdidaktisk kursus.
Og universiteterne er heldigvis allerede klar med efteruddannelsespakker, så lærerne kan uddanne sig hurtigst muligt til den undervisning, der allerede er taget hul på med reformens første kuld 1.g elever.
Undervisningsministeriet har allerede i foråret skrevet ud til skolerne, at de skal reservere en del af deres andel af årets reformpulje, så de kan betale universiteterne for de relevante læreres deltagelse i efteruddannelsespakkerne.
Så langt så godt – eller…
Vi har i GL desværre hørt fra medlemmer, der skal undervise i de nye fag og i disse dage bliver præsenteret for et tilbud om at deltage i efteruddannelsen – uden for arbejdstiden!
Lærerne skal altså typisk toppe deres fuldtidsbeskæftigelse af med en deltidsuddannelse på op til 12,5 timer om ugen i kursusperioden.
Vi lader den lige stå et øjeblik, så man kan overveje, hvor godt det hænger sammen.
Udgangspunktet, når der foretages politiske ændringer af et uddannelsessystem, må være, at ændringerne kan implementeres fornuftigt.
Men det er decideret uforskammet og ufornuftigt at bede de lærere, der skal bære reformen frem, om også at betale for ændringerne. Det er ikke opskriften på motiverede lærere, god undervisning og en reform, der lykkes.
Det er GL´s holdning, at efteruddannelse skal finansieres af skolen. Og når der så oven i købet er tale om politisk bestemt efteruddannelse, så er det for mig helt logisk, at både tid og øvrige udgifter til uddannelsen afholdes af skolen.
Skolerne bør selvfølgelig sende de relevante lærere på efteruddannelse i deres arbejdstid, så de hurtigst muligt kan undervise i de nye fag på en lige så kompetent og engageret facon, som de har gjort det hidtil.
Sker det ikke, vil jeg opfordre de berørte medlemmer til at kontakte GL, mens vi kontakter ministeren og forligspartierne og rejser problemet i reformfølgegruppen.
Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode