Gymnasiereform: Afskaf naturvidenskabeligt grundforløb
Faget Naturvidenskabeligt Grundforløb i gymnasiets første semester bør afskaffes og erstattes med undervisning i et reelt naturvidenskabeligt fag på C-niveau.
Undervisningsminister Christine Antorini bør ændre sit regeringsudspil til reform/ serviceeftersyn af gymnasiet og afskaffe et fag, der mest af alt fungerer som et overfladisk reklamefag for naturvidenskab og i stedet sikre mere reel undervisning i alle de fire naturvidenskabelige fag, Kemi, Biologi, Fysik og Naturgeografi.
I dag har alle gymnasieelever på STX faget Naturvidenskabeligt Grundforløb i det første halve år af deres gymnasietid. Derudover har de tre ud af de fire klassiske naturvidenskabelige fag. Eleverne har Fysik på C-niveau som obligatorisk fag. Desuden skal eleverne vælge mellem yderligere to naturvidenskabelige fag. De skal vælge to fag ud af de tre fag; Biologi, Kemi eller Naturgeografi.
Hvis man ser på læreplanen i Naturvidenskabelig Grundforløb, så lærer eleverne intet i faget, som ikke er indeholdt i de andre naturvidenskabelige fags læreplaner. Prisen for, at eleverne i dag skal igennem introduktionsfaget til naturvidenskab er, at eleverne går glip af reel undervisning i et af de fire klassiske naturvidenskabelige fag.
Det ligger lige til højrebenet at droppe Naturvidenskabeligt Grundforløb og i stedet sikre, at alle elever får basal undervisning i samtlige fire naturvidenskabelige fag, så alle elever automatisk har både Fysik, Biologi, Kemi og Naturgeografi på mindst C-niveau. Bedre introduktion til naturvidenskab vil vi ikke kunne give vores unge mennesker.
Et af problemerne med Naturvidenskabeligt Grundforløb er, at kravet om tværfaglighed gør det meget svært at komme i dybden med undervisningen inden for de fag, der indgår i det Naturvidenskabelige Grundforløb. Der lægges stor vægt på, at undervisningen skal foregå eksperimentelt med elevøvelser; men når der ikke er tid til at forklare teorien bag, er der mere tale om underholdning end læring. I værste fald er det spild af tid. For at sikre tværfagligheden kunne ministeren i stedet stille større krav til lærerne i hvert enkelt naturvidenskabeligt fag om større samarbejde og fælles undervisningsforløb.
Det forlyder, at der i regeringsudspillet lægges op til en reduktion af timetallet i de naturvidenskabelige fag på 20 % og i Naturvidenskabelig Grundforløb på 25 %, uden at der skal ændres i læreplanerne. Det forekommer mig at være helt urealistisk at gennemføre en så stor reduktion i timetallet, da det åbenlyst er en svækkelse af den naturvidenskabelige undervisning.
Fra starten af gymnasiereformen 2005, har det undret mig, at eleverne i Naturvidenskabeligt Grundforløb ved den afsluttende prøve skulle have en karakter, som ikke var medtællende på eksamensbeviset. Nu skal eleverne til at have en medtællende karakter. Hvis det er tilfældet må man forvente, at der i lighed med andre eksaminer på STX i fremtiden deltager eksterne censorer ved prøven.
Af: Gymnasielærer i fysik og kemi Søren Skat Nielsen, Greve Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode