SEX!
Fangede jeg din opmærksomhed? Godt. Men det var egentlig ikke et billigt trick, for det her handler faktisk om sex.
Det er nemlig ‘Uge Sex’ denne uge, og der er efterhånden tydelige ønsker fra både DGS, Danske Gymnasier og GL om at få seksualundervisning i gymnasiet.
Med ‘samtykke’ som årets temaord er ‘hvorfor’-spørgsmålet besvaret. Dog mangler stadig de andre: hvem, hvad, hvordan og hvornår?
Som del af ‘almendannelse’-pinden risikerer seksualundervisningen at blive glemt, hvis den ikke nævnes eksplicit. Nævnes den eksplicit, tipper de i forvejen godt overlæssede læreplaner måske helt over.
Samtidig er det givetvis en god idé at lade seksualundervisning (i én eller anden forstand) være et spor, der kører igennem den almindelige undervisning. Som engelsklærer ser jeg gode muligheder for at arbejde med seksualitet og grænser i alle mulige sammenhænge, og der er sikkert rigeligt med tekster, der kan bruges i et sådant emne. Foruden sprogfagene er samfundsfag og historie oplagte fag at diskutere kønskonstruktioner og kulturelt skabte adfærdsmønstre i, og biologi er allerede en slags naturligt forekommende medspiller på sexbanen. Mange andre fag kan sikkert også byde ind.
Tiden er til det. Men har lærerne tid?
Kan nogle af de mange flerfaglige forløb have aspekter af seksualundervisning som obligatorisk pensum? Kan et enkelt af de fag, alle elever møder på mindst B-niveau bære læsset alene? Kan alle lærere håndtere opgaven, eller kræver det en særlig elevrelation?
Uanset hvad, fremstår det næsten forrykt, hvis gymnasieskolen tillader sig at tabe denne her på gulvet. Hvis den kulturændring, der lader til at være undervejs, betyder, at man fra barnsben lærer om rimelige grænser, rimelig adfærd, om samtykke, om åbenhed og tolerance, om respekt og forståelse – ja, så virker det lidt mystisk ikke at lade bolden trille videre op igennem alle de formative år. (Egentlig burde man have obligatorisk seksualundervisning hele livet, hvis det var praktisk muligt).
Uden at der skal gå onkelhumor i den, må konklusionen være, at der skal indføres noget i en eller anden form.
Det kunne måske være en idé at arrangere et pilotprojekt om seksualundervisning på en række repræsentative gymnasier. Dermed kunne den endelige implementering blive baseret på reelle erfaringer, og på forståelse for helheden – og forhåbentlig med både elevers og underviseres perspektiv for øje.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode