Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Blog
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Erhvervsgymnasiale TR’er kæmper videre 

1. november 2024
Skrevet af_
Stine Wolff

Igen i år var GL’s områdemøde for erhvervsgymnasier præget af gå-på-mod, kampgejst og fremsynet og konstruktiv dialog. I de smukke rammer i Nyborg lagde vi hårdt ud med, hvordan den nye ungdomsuddannelse epx vil præge landskabet for erhvervsgymnasier.

Hhx står til at miste den største andel af elever, hvis der indføres det karakterkrav på 6, der skal skabe volumen til den nye uddannelse, og htx virkede ministeren ret ligeglad med. Vores forperson Tomas Kepler fik dog heldigvis manet rygterne om en total nedlæggelse af htx til jorden og gjort det klart, at GL arbejder målrettet for at bevare denne særegne uddannelse og vigtige trædesten til videregående STEM-uddannelser. Han lod endda forstå, at det nu forlyder, at det er afgørende for regeringen, at unge efter grundskolen fortsat kan vælge en uddannelse med de særlige karakteristika, som kendes fra htx, nemlig de specialiserede fag, lærernes baggrund og de unikke undervisningsformer. Alle os, der arbejder på en skole med htx, ved, at denne uddannelse er kendetegnet ved virkelighedsnær, problembaseret undervisning med fokus på projektledelse og afprøvende og eksperimentielle arbejdsformer, hvori der indgår styring og strategi – dette må ikke gå tabt i en reform, hvor man er for hurtig og for ivrig og ikke får tænkt sig om.

Hvad angår et karakterkrav på 6, står der stadig tilbage utrætteligt at forholde ministeren alle de parametre, hvorpå en sådan karaktermur vil ramme skævt – og i sidste ende skabe et mere ulige samfund, hvor det bliver sværere at bryde den sociale arv.

Regeringens taxameterudspil, der ligger som en del af finansloven, var selvfølgelig også til debat, og her må vi bare sige, at det er en ommer. Det nuværende system fungerer ikke, men at ende med – stik imod intentionen – at straffe mindre udbud, som er del af større fusioner, er jo virkelig ikke ordentligt gennemarbejdet. Og forslaget rammer derfor skævt og tilfældigt. For eksempel vil mindre erhvervsgymnasier og udbud blive påvirket af den foreslåede takstreduktion – det såkaldte knæktaxameter –  alene på grund af deres tilknytning til større institutioner. Dette vil uundgåeligt påvirke undervisningskvaliteten negativt og besparelserne vil derfor få alvorlige konsekvenser for undervisningskvaliteten på de mindre gymnasier, der er en del af større eller fusionerede institutioner. Dette øger uligheden mellem gymnasiale uddannelser og straffer os, der tilfældigvis er en del af en fusion. Dette udspil ligner ligesom grundforløbet mest en skrivebordsøvelse, og det må vi kræve, at ministeriet gør bedre. Man forsøger at lege Robin Hood, men fodrer i stedet hunden med sin egen hale og forsøger at splitte og internt.

Vi har virkelig brug for at holde sammen i en tid, hvor man forsøger at ramme os fra flere sider! 
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse

Vi diskuterede selvfølgelig også lokaløn, som er et evigt tilbagevendende tema for især erhvervsgymnasierne. Men vi giver ikke op, og GL kæmper videre, indtil der alle steder udmøntes en lokalløn, vi kan være bekendt, og som vi jo har overenskomstmæssigt krav på.

Hele mødet emmede heldigvis af kampgejst og af nogle TR’er, der tager deres hverv meget seriøst, og som arbejder hårdt på at sikre gennemskuelige og forudsigelige arbejdsvilkår for deres medlemmer. Vi fik endda fra en skole præsenteret en arbejdstidsaftale for tidsregistrering, hvor man via et langt sejt træk er gået fra en ret kaotisk hverdag til at have et max på antal undervisningsmoduler samt klare regler for fx studieture og opfølgende dialogmøder om arbejdsbelastning. Jeg håber og tror, at den kløgtige og gode stemning på områdetmødet forplanter sig ud i foreningen, vi har virkelig brug for at holde sammen i en tid, hvor man forsøger at ramme os fra flere sider!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater