Erhvervsgymnasiale TR’er kæmper videre
Igen i år var GL’s områdemøde for erhvervsgymnasier præget af gå-på-mod, kampgejst og fremsynet og konstruktiv dialog. I de smukke rammer i Nyborg lagde vi hårdt ud med, hvordan den nye ungdomsuddannelse epx vil præge landskabet for erhvervsgymnasier.
Hhx står til at miste den største andel af elever, hvis der indføres det karakterkrav på 6, der skal skabe volumen til den nye uddannelse, og htx virkede ministeren ret ligeglad med. Vores forperson Tomas Kepler fik dog heldigvis manet rygterne om en total nedlæggelse af htx til jorden og gjort det klart, at GL arbejder målrettet for at bevare denne særegne uddannelse og vigtige trædesten til videregående STEM-uddannelser. Han lod endda forstå, at det nu forlyder, at det er afgørende for regeringen, at unge efter grundskolen fortsat kan vælge en uddannelse med de særlige karakteristika, som kendes fra htx, nemlig de specialiserede fag, lærernes baggrund og de unikke undervisningsformer. Alle os, der arbejder på en skole med htx, ved, at denne uddannelse er kendetegnet ved virkelighedsnær, problembaseret undervisning med fokus på projektledelse og afprøvende og eksperimentielle arbejdsformer, hvori der indgår styring og strategi – dette må ikke gå tabt i en reform, hvor man er for hurtig og for ivrig og ikke får tænkt sig om.
Hvad angår et karakterkrav på 6, står der stadig tilbage utrætteligt at forholde ministeren alle de parametre, hvorpå en sådan karaktermur vil ramme skævt – og i sidste ende skabe et mere ulige samfund, hvor det bliver sværere at bryde den sociale arv.
Regeringens taxameterudspil, der ligger som en del af finansloven, var selvfølgelig også til debat, og her må vi bare sige, at det er en ommer. Det nuværende system fungerer ikke, men at ende med – stik imod intentionen – at straffe mindre udbud, som er del af større fusioner, er jo virkelig ikke ordentligt gennemarbejdet. Og forslaget rammer derfor skævt og tilfældigt. For eksempel vil mindre erhvervsgymnasier og udbud blive påvirket af den foreslåede takstreduktion – det såkaldte knæktaxameter – alene på grund af deres tilknytning til større institutioner. Dette vil uundgåeligt påvirke undervisningskvaliteten negativt og besparelserne vil derfor få alvorlige konsekvenser for undervisningskvaliteten på de mindre gymnasier, der er en del af større eller fusionerede institutioner. Dette øger uligheden mellem gymnasiale uddannelser og straffer os, der tilfældigvis er en del af en fusion. Dette udspil ligner ligesom grundforløbet mest en skrivebordsøvelse, og det må vi kræve, at ministeriet gør bedre. Man forsøger at lege Robin Hood, men fodrer i stedet hunden med sin egen hale og forsøger at splitte og internt.
Vi har virkelig brug for at holde sammen i en tid, hvor man forsøger at ramme os fra flere sider!
Vi diskuterede selvfølgelig også lokaløn, som er et evigt tilbagevendende tema for især erhvervsgymnasierne. Men vi giver ikke op, og GL kæmper videre, indtil der alle steder udmøntes en lokalløn, vi kan være bekendt, og som vi jo har overenskomstmæssigt krav på.
Hele mødet emmede heldigvis af kampgejst og af nogle TR’er, der tager deres hverv meget seriøst, og som arbejder hårdt på at sikre gennemskuelige og forudsigelige arbejdsvilkår for deres medlemmer. Vi fik endda fra en skole præsenteret en arbejdstidsaftale for tidsregistrering, hvor man via et langt sejt træk er gået fra en ret kaotisk hverdag til at have et max på antal undervisningsmoduler samt klare regler for fx studieture og opfølgende dialogmøder om arbejdsbelastning. Jeg håber og tror, at den kløgtige og gode stemning på områdetmødet forplanter sig ud i foreningen, vi har virkelig brug for at holde sammen i en tid, hvor man forsøger at ramme os fra flere sider!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode