Samskrivning på vej frem
Jeg er en stor fortaler for at lade elever arbejde sammen om skriftlige opgaver, både om selve opgaveskrivningen og om at give hinanden konstruktive input undervejs mens de skriver – det såkaldte peer feedback. Det er der mange grunde til, blandt andet at de alligevel arbejder sammen på mindre kvalificerede måder, hvis de skal lave afleveringsopgaver individuelt. Det kan man læse om her: Eleverne arbejder i hemmelige digitale netværk.
En anden grund er, at mange fristes af diverse opgaveportaler i stedet for selv at tænke tankerne. Men den vigtigste grund er, at de simpelthen bliver bedre skrivere. De bliver mere genrebevidste, mere metodiske og mere sprogligt bevidste.
Der har ikke tidligere været undersøgelser eller forskning i Danmark om kollaborativ skrivning, så jeg har indtil nu fundet råd, inspiration og vejledning i udenlandske forskningsartikler. Men for nylig læste jeg en evalueringsrapport fra Ellen Krogh på SDU om et større samskrivningsprojekt på Fredericia Gymnasium.
Her har ni lærere med syv forskellige fag (dansk, historie, engelsk, samfundsfag, fysik, matematik, kemi) eksperimenteret med forskellige former for samskrivning og peer feedback.
Udgangspunktet for projekterne er hypotesen, at “elever, der arbejder sammen om skrivning, tvinges til at indgå i dialoger om skriveprocesser og tekster, og at disse dialoger vil løfte kvaliteten af elevernes skrivning”.
En generel konklusion fra projektet er, at “elevsamarbejde om skrivning har store potentialer for at fremme individuelle skrivekompetencer”.
Erfaringerne fra Fredericia er bredere og mere varierede end de erfaringer, som jeg har gjort mig, men meget af det stemmer overens, blandt andet:
-
Samarbejde skal læres
-
Eleverne skal kende formålet med samarbejdet samt mål og rammer for opgaven
-
Samarbejdet kan med fordel støttes med gruppearbejdskontrakter og logbøger
-
Samarbejdet, og især arbejdet med peer feedback kan med fordel ritualiseres, så der er nogle faste og kendte arbejdsgange
Hvor mine elever konsekvent har skrevet opgaver i grupper, både i dansk og i kemi, er Fredericia-lærernes projekter mere varierede. Nogle har iværksat samarbejde om førskrivningen, andre om peer feedback og andre om hele opgaver.
Et af projekterne når frem til, at fokus flyttes fra det præstationsorienterede karakterfokus til fokus på udvikling og læring, hvor karakterer fungerer som “bevis” på, at processen fungerer.
På et andet projekt konkluderes der, at “i evalueringen af hinandens opgaver dokumenterede eleverne refleksiv metabevidsthed om kvalitetskriterierne for opgaverne. De viste også indsigt i og metabevidsthed om, hvad der gør samskrivning til en god proces”.
Evalueringsrapporten indeholder ideer og inspiration til forskellige former for samskrivning, og det kan anbefales at læse den. Det er rigtig dejligt at se, at der efterhånden gror mere kollaborative skrivekulturer frem rundt omkring. Jeg er overbevist om at der er store potentialer i det.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode