Skype og facetime øger elevmotivationen
Brugen af it i undervisningen er et must i moderne undervisning; men it skal naturligvis ikke bruges for dets egen skyld; men fordi det som intet andet pædagogisk værktøj motiverer til fagligt arbejde.
Brugen af IT i undervisningen er et must i moderne undervisning; men it skal naturligvis ikke bruges for dets egen skyld; men fordi det som intet andet pædagogisk værktøj motiverer til fagligt arbejde.
Jeg vil beskrive to eksempler på it-baserede læringsdesigns, der involverer deltagelse af ALLE ELEVER i klassen, et eksempel hentet fra henholdsvis min engelsk- og min danskundervisning.
I sommer mødte jeg Ivan Brazier fra Newcastle. Som den ældste i verden havde han i en alder af 65 år gennemført Mount Everest Marathon. Jeg optog et interview med ham på min iPhone, hvor han fortalte om sine forberedelser, og hvad løbet betød for hans videre liv. Lydfilen sendte jeg til mine to 1.g-klasser og gav dem følgende skriftlige opgave:
1. Listen to the audio file with Ivan Brazier and make a short summary
2. Do you yourself go in for (extreme) sports?
Da stilene var rettet og tilbageleveret, ringede vi via den gratis skype-lignende funktion på min iPhone= facetime til Ivan Brazier, der brugte sin iPad til at besvare opkaldet.
Eleverne havde i forvejen lavet spørgsmål, som de ville stille ham, og min iPhone med tilkoblet JBL-højttaler gik på skift rundt til hele klassen
Hvad er det så, at man får ud af et sådant video-opkald? Klassen ser og taler direkte med en native speaker i en autentisk samtalesituation. De reagerer på Ivan Braziers svar og spørgsmål og får dermed øvet deres aktive ordforråd og måske lært et par ekstra gloser. En sprogoplevelse, der sætter sig individuelle spor.
En af mine elever udtalte: ”Jeg forstod alt, hvad han sagde.” En anden sagde: ”Han forstod alt, hvad jeg sagde”.
Klassen – og jeg – har fået et indblik i, hvad det kan betyde for træningen af sprogbeherskelsen, at man ringer til en ven/native speaker i udlandet. Eleverne, viser det sig, har et stort internationalt netværk, som vi nu skal i gang med at inddrage, når lejlighed byder sig.
Den intime personkontakt, som et video-opkald skaber, med en her og nu-dialog, har jeg også anvendt med stor succes i dansk. Alle i klassen var med i dialogen, da vi efter at have arbejdet med to uddrag af Hassan Preislers roman ”Brun mands byrde”, ringede forfatteren op via Skype, så alle kunne se ham på storskærm. Det var utroligt interessant at høre Hassan Preislers egne overvejelser omkring diverse forhold i romanen. Hans budskab om den erkendelse omkring race og religion, som han havde fået ved at skrive bogen, gik rent ind – med klapsalver fra eleverne til følge. Han fortalte, at han naivt troede, at det, der skilte ham fra at falde til i Danmark, var opfattelsen af verden inddelt i ”dem og os”; men i løbet af skriveprocessen med romanen fandt han ud af, at det reelt var ”jeg og verden”. Altså en eksistentiel problematik, som handler om at finde sit ståsted i verden som menneske, og som alle uanset hudfarve gennemgår. Efter Hassan Preislers mening var der ingen forskel på hans og elevernes identitetsproces. Alle må hele tiden søge svar på spørgsmålet om, hvem man er.
I de to nævnte eksempler oplevede jeg som lærer, at it kan tilføre ny energi til undervisningen. Eleverne har fået en faglig oplevelse, som giver motivation til at udforske og dygtiggøre sig i faget. Så gør det jo heller ikke noget, at brugen af både facetime og Skype er gratis :o)
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode