Rundt omkring bordene sidder elever og arbejder med deres hjemmearbejde. Har de behov for lidt eller meget hjælp, står der en lærer til rådighed. Selvom det er ved at være sent på eftermiddagen, er indsatsen alligevel koncentreret i lektiecaféen på Nakskov Gymnasium og HF.
Det er dog ikke uden hjælp, at lektiecaféen kan holde længe åbent. Nakskov Gymnasium og HF er et af de gymnasier, der er blevet tilgodeset via det sociale taxameter. Og de penge har været til både glæde og gavn for skolen, fortæller rektor Peter J.O. Rasmussen.
Han peger blandt andet på den udvidede lektiecafé, en mentorordning, studieture og vejledning målrettet frafaldstruede elever som nogle af de aktiviteter, der finansieres af taxameterpengene.
”For os betyder det sociale taxameter, at vi kan give eleverne nogle oplevelser og tilbud, som vi ellers ikke nødvendigvis ville kunne give dem. En ekskursion til Den Blå Planet kan måske lyde som en selvfølge på andre gymnasier, men det er ikke en selvfølge i Nakskov.”
Det sociale taxameter blev indført via finansloven 2015 og gives til de gymnasier, der vurderes at have mange frafaldstruede elever målt ud fra grundskolekarakterer.
På Nakskov Gymnasium og HF modtager man i alt 1,3 millioner kroner årligt i socialt taxametertilskud til stx og hf. Og det er de penge, der ifølge rektor i høj grad sikrer skolens forskellige elevtilbud.
”Selvfølgelig kan det være svært helt konkret at skelne mellem, om det nu er røde eller grønne penge, der går til de forskellige aktiviteter, men uden det sociale taxameter ville vores samlede økonomi være meget mere snæver. Det holder hånden under os og sikrer, at der er et godt udbud på vores skole,” siger Peter J.O. Rasmussen.
Lektiehjælp til svage elever
Et sted, hvor tilskuddet fra det sociale taxameter for alvor har gjort en forskel på Nakskov Gymnasium og HF, er netop i skolens lektiecafé. Her får eleverne hjælp til selvhjælp på et udvidet niveau, som især de fagligt svage elever har stor gavn af.
Det fortæller lærerne Alice Martinsen og Anne Kurup, der begge står for den daglige ledelse af lektieværkstedet.
”Vi har flere solstrålehistorier om meget svage elever, der måske ellers har været opgivet andre steder, men som det alligevel er lykkedes os at få igennem via den udvidede lektiecafé. Her synes jeg virkelig, man kan tale om, at det sociale taxameter gør gavn,” siger Alice Martinsen.
Den udvidede lektiecafé betyder, at eleverne på Nakskov Gymnasium og HF hver tirsdag fra tidlig til sen eftermiddag kan få hjælp i alle centrale fag med skriftlige afleveringer.
Derudover giver caféen mulighed for at få hjælp til større rapporter og kører med ekstra bemanding i perioder, hvor eleverne har brug for hjælp til omfattende afleveringer – for eksempel studieretningsprojektet eller den større skriftlige opgave på hf.
Mulighed for differentiering
At det i høj grad er pengene fra taxametertilskuddet, der muliggør den ekstra hjælp til de svage elever, er lærerne ikke i tvivl om.
”Lektiecaféen har udviklet sig til at være et tilbud, der især bliver brugt af de svage elever, som har behov for mere tid og støtte. Hvis ikke vi fik de ekstra midler, ville vi sandsynligvis være nede i en meget mere enkel cafémodel med kortere tid og mindre bemanding,” siger Alice Martinsen.
Anne Kurup er enig.
”Pengene har jo i virkeligheden betydet, at vi kan køre et dobbeltspor i lektiecaféen. Nu kan vi både hjælpe dem, som blot har et spørgsmål i ny og næ, og dem, som har behov for intensiv og individuel hjælp,” siger hun.
Lektiecaféen er dog ikke kun gavnlig for de fagligt svage elever. Både Alice Martinsen og Anne Kurup sætter som lærere stor pris på, at de i kraft af den udvidede lektiecafé har mulighed for at differentiere den daglige undervisning, så de stærke elever også bliver tilgodeset.
”Som lærer føler jeg et lige så stort ansvar over for de fagligt stærke elever, så det er en enorm befrielse for mig, at jeg kan tilbyde ekstra hjælp i lektiecaféen til dem, som har brug for det, uden at det tager tid eller opmærksomhed fra de dygtige elever,” siger Alice Martinsen.
”Og så ligger der jo altså også nogle skjulte reserver i de svage elever. De er vakse nok, de skal bare hjælpes mere på vej. Så der kommer bestemt noget gavnligt ud af det sociale taxameter, pengene forsvinder ikke bare ned i et sort hul,” tilføjer Anne Kurup.
Skoler med mange frafaldstruede elever modtager penge. Ifølge Undervisningsministeriets beregningsmodel skal en skole have mindst 43 procent frafaldstruede elever for at modtage penge.
En frafaldstruet elev defineres som en elev, der har et karaktergennemsnit fra folkeskolen, som ligger under gennemsnittet sammenlignet med eleverne på den samme uddannelse.
Socialt taxameter udløses til alle årselever på skolen og ikke kun de frafaldstruede.
43-50 procent frafaldstruede: 4.460 kroner per årselev
51-60 procent frafaldstruede: 4.960 kroner per årselev
Over 61 procent frafaldstruede: 5.350 kroner per årselev
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode