GL: Politikerne skal finde penge til hhx
bestyrelse_02

GL: Politikerne skal finde penge til hhx

Hvis hhx ikke får penge nok i taxametertilskud, skal de have flere. Det siger formand for GL, der vil have politikerne til at finde midlerne.

Hhx skal have flere midler.
Det siger formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, ovenpå diskussionen om, at hhx ikke får lige så stort taxametertilskud som stx.

Forskellen på taxametertaksten mellem stx og hhx har længe været kendt. I tirsdags blev undervisningsministeren kaldt i samråd for at svare på, om forskellen skal udlignes.
Ministeren forklarede, at der bliver lavet en ny analyse, der skal finde op og ned på taxametertaksterne til ungdomsuddannelserne.

Læs: Venstre vil gøre op med taxameterforskel

Anette Nordstrøm Hansen synes, det er en god idè, at taxametersystemet bliver kigget efter, så alle uddannelser kan få de penge, der er nødvendige for at levere kvalitetsundervisning.

"GL's synspunkt har hele tiden været, at taxametertilskuddet skal være omkostningsdækkende. Får hhx for lidt, bør der rettes op på det," siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun gør det dog klart, at alle de gymnasiale uddannelser ikke nødvendigvis skal have det samme tilskud, fordi uddannelserne har forskellige udgifter.

Se efter ubegrundede forskelle
Sidste gang taxametersystemet blev undersøgt var i 2007. Her blev forskellen på taksterne mellem uddannelserne lavet, fordi de havde forskellige tekniske og naturvidenskabelige fag, udbud af studieretninger og holdstørrelse. Derudover havde lærerne forskellig overenskomst, forklarer Annette Nordstrøm Hansen.

Overenskomsten for lærerne blev den samme august sidste år, og GL's formand mener, at hvis nogle af kravene til taxametertaksterne er blevet ændret siden 2007, er det fornuftigt at kigge på dem.

"Når der er ubegrundede forskelle, er der behov for at se systemet efter,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun mener, det er helt i orden, at der er forskel på taxametertilskuddet til de gymnasiale uddannelser. Men det gælder kun, hvis der er en begrundelse for forskellen.

Politikere skal finde penge
Men så er spørgsmålet bare, hvor pengene til hhx skal komme fra.
Uddannelsesordfører Ane Halsboe-Jørgensen (S) sagde til Altinget i tirsdags, at der ikke er en kæmpe pose penge at lægge oven i den nuværende pulje til ungdomsuddannelserne. Så hvis hhx skal have flere penge, skal de sandsynligvis komme fra stx.

Det er Annette Nordstrøm Hansen uenig i. Hun finder det meget bekymrende, hvis der skal omfordeles penge i sektoren.

"Fordi hhx mangler midler, skal de ikke tages i den resterende del af sektoren,” siger hun og fortsætter:

”Selv om det på papiret ser ud, som om der er midler i sektoren, så er en stor del af overskuddet genereret på en mindre del af skolerne. Langt de fleste skoler har en stram økonomi."

Annette Nordstrøm Hansen mener ikke, det hænger sammen, at fordi der mangler penge et sted, må de andre ofre noget. Hun mener, at politikerne må til lommene og finde flere penge, så hhx får et taxameter, hvor de har de samme midler som de andre gymnasiale uddannelser.

Formanden vil ikke sætte en frist for, hvornår politikerne skal have løst problemet med de manglende penge til hhx. Men hun mener, det er vigtigt at komme hurtigt i gang med diskussionen

Fokus på undervisningstaxameter
GL mener, at politikerne skal have mere fokus på, hvad undervisningstaxameteret bruges til.
Annette Nordstrøm Hansen oplyser, at erhvervsskoler, almene gymnasier og hf-kurser i gennemsnit bruger 95 procent af undervisningstaxameteret på undervisning, mens det for vuc er 90 procent.

”Det er rigtig vigtigt, at de penge, der er sat af til undervisning også bruges på at lave god, kvalificeret undervisning,” siger Annette Nordstrøm Hansen, der finder det bekymrende, at nogle skoler bruger under 80 procent af undervisningstaxameteret på undervisning.