Vi må slå et slag for de kunstneriske fag
De kunstneriske fag på B-niveau er under pres.
Jeg ved ikke, hvordan det ser ud på andre skoler, men hos os er de kunstneriske fag på B-niveau under pres. Ikke på grund af en uvillig ledelse. Nærmere tværtimod. Vores ledelse er meget venligt stemt overfor de kunstneriske fag. Men der har sneget sig en opfattelse ind i elevernes hoveder, at de bør vælge matematik på B-niveau i stedet. En opfattelse, der har politisk rygstød, som man har kunnet læse her på Gymnasieskolen.dk.
Mit ærinde her er på ingen måde at skyde på matematikfaget. Jeg er også helt enig i, at der er et samfundsmæssigt behov for, at flere unge mennesker vælger en naturvidenskabelig retning på deres videre studier, og at matematik er et nødvendigt redskab for, at det skal lykkes.
I get it. Men når elever, der helt sikkert vil vælge en humanistisk retning på deres videregående uddannelse, tænker matematik B frem for billedkunst B, dramatik B eller et andet kunstnerisk fag på B-niveau, så knækker filmen altså lidt. Især når de elever rent faktisk udtrykker en længsel efter at udforske deres kunstneriske åre, men lader sig styre af en udefrakommende “fornuftens” stemme. Matematik B skal nok overleve. Men de kunstneriske fag er trængte – i hvert fald nogle steder. Jeg ved godt, at mediefag mange steder stortrives.
Begrebet “Almen Dannelse” bliver ikke brugt så ofte længere. Det er lidt ærgerligt. For netop de kunstneriske fag hører til under dette begreb. Hvorfor er det vigtigt for eleverne at vide noget om renæssancens kunst? Hvorfor er det vigtigt for eleverne at lære om dokumentarfilmens indre mekanik? Hvorfor er det vigtigt for eleverne at vide, hvad baggrunden for Holbergs stykker var? Selvfølgelig dækkes nogle af disse ting af et fag som dansk, men dybden og bredden findes i de kunstneriske fag. Hvis de får lov at sygne hen, vil resultatet blive en kulturløshed blandt de unge. Det er vel allerede et problem. Det bliver ikke bedre, hvis B-niveauet i de kunstneriske fag langsomt bliver kannibaliseret af Matematik B.
Der tales så meget om, at vi i Danmark skal være kreative og innovative for at klare os i den globaliserede verdens konkurrence. Selv om viden om renæssancekunst og teateranalyse af Holberg måske ikke direkte kan overføres i et 1/1 forhold på samfundsøkonomiens cost benefit skala, så er jeg overbevist om, at indsigt i kunstneriske processer og strømninger på sigt skaber synergier, der vil afspejle sig i de kompetencer, der efterlyses.
Så måske bør gymnasieverdenen slå et slag for, at eleverne (også) vælger et kunstnerisk fag på et højere niveau end C-niveau. Måske bliver de kompetencer en mangelvare i fremtidens samfund?
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode