Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
clangballe

Vi må slå et slag for de kunstneriske fag

20. marts 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De kunstneriske fag på B-niveau er under pres.

Jeg ved ikke, hvordan det ser ud på andre skoler, men hos os er de kunstneriske fag på B-niveau under pres. Ikke på grund af en uvillig ledelse. Nærmere tværtimod. Vores ledelse er meget venligt stemt overfor de kunstneriske fag. Men der har sneget sig en opfattelse ind i elevernes hoveder, at de bør vælge matematik på B-niveau i stedet. En opfattelse, der har politisk rygstød, som man har kunnet læse her på Gymnasieskolen.dk.

Mit ærinde her er på ingen måde at skyde på matematikfaget. Jeg er også helt enig i, at der er et samfundsmæssigt behov for, at flere unge mennesker vælger en naturvidenskabelig retning på deres videre studier, og at matematik er et nødvendigt redskab for, at det skal lykkes.

I get it. Men når elever, der helt sikkert vil vælge en humanistisk retning på deres videregående uddannelse, tænker matematik B frem for billedkunst B, dramatik B eller et andet kunstnerisk fag på B-niveau, så knækker filmen altså lidt. Især når de elever rent faktisk udtrykker en længsel efter at udforske deres kunstneriske åre, men lader sig styre af en udefrakommende “fornuftens” stemme. Matematik B skal nok overleve. Men de kunstneriske fag er trængte – i hvert fald nogle steder. Jeg ved godt, at mediefag mange steder stortrives.

Begrebet “Almen Dannelse” bliver ikke brugt så ofte længere. Det er lidt ærgerligt. For netop de kunstneriske fag hører til under dette begreb. Hvorfor er det vigtigt for eleverne at vide noget om renæssancens kunst? Hvorfor er det vigtigt for eleverne at lære om dokumentarfilmens indre mekanik? Hvorfor er det vigtigt for eleverne at vide, hvad baggrunden for Holbergs stykker var? Selvfølgelig dækkes nogle af disse ting af et fag som dansk, men dybden og bredden findes i de kunstneriske fag. Hvis de får lov at sygne hen, vil resultatet blive en kulturløshed blandt de unge. Det er vel allerede et problem. Det bliver ikke bedre, hvis B-niveauet i de kunstneriske fag langsomt bliver kannibaliseret af Matematik B.

Der tales så meget om, at vi i Danmark skal være kreative og innovative for at klare os i den globaliserede verdens konkurrence. Selv om viden om renæssancekunst og teateranalyse af Holberg måske ikke direkte kan overføres i et 1/1 forhold på samfundsøkonomiens cost benefit skala, så er jeg overbevist om, at indsigt i kunstneriske processer og strømninger på sigt skaber synergier, der vil afspejle sig i de kompetencer, der efterlyses.

Så måske bør gymnasieverdenen slå et slag for, at eleverne (også) vælger et kunstnerisk fag på et højere niveau end C-niveau. Måske bliver de kompetencer en mangelvare i fremtidens samfund?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater