Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
clangballe

Vi må slå et slag for de kunstneriske fag

20. marts 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De kunstneriske fag på B-niveau er under pres.

Jeg ved ikke, hvordan det ser ud på andre skoler, men hos os er de kunstneriske fag på B-niveau under pres. Ikke på grund af en uvillig ledelse. Nærmere tværtimod. Vores ledelse er meget venligt stemt overfor de kunstneriske fag. Men der har sneget sig en opfattelse ind i elevernes hoveder, at de bør vælge matematik på B-niveau i stedet. En opfattelse, der har politisk rygstød, som man har kunnet læse her på Gymnasieskolen.dk.

Mit ærinde her er på ingen måde at skyde på matematikfaget. Jeg er også helt enig i, at der er et samfundsmæssigt behov for, at flere unge mennesker vælger en naturvidenskabelig retning på deres videre studier, og at matematik er et nødvendigt redskab for, at det skal lykkes.

I get it. Men når elever, der helt sikkert vil vælge en humanistisk retning på deres videregående uddannelse, tænker matematik B frem for billedkunst B, dramatik B eller et andet kunstnerisk fag på B-niveau, så knækker filmen altså lidt. Især når de elever rent faktisk udtrykker en længsel efter at udforske deres kunstneriske åre, men lader sig styre af en udefrakommende “fornuftens” stemme. Matematik B skal nok overleve. Men de kunstneriske fag er trængte – i hvert fald nogle steder. Jeg ved godt, at mediefag mange steder stortrives.

Begrebet “Almen Dannelse” bliver ikke brugt så ofte længere. Det er lidt ærgerligt. For netop de kunstneriske fag hører til under dette begreb. Hvorfor er det vigtigt for eleverne at vide noget om renæssancens kunst? Hvorfor er det vigtigt for eleverne at lære om dokumentarfilmens indre mekanik? Hvorfor er det vigtigt for eleverne at vide, hvad baggrunden for Holbergs stykker var? Selvfølgelig dækkes nogle af disse ting af et fag som dansk, men dybden og bredden findes i de kunstneriske fag. Hvis de får lov at sygne hen, vil resultatet blive en kulturløshed blandt de unge. Det er vel allerede et problem. Det bliver ikke bedre, hvis B-niveauet i de kunstneriske fag langsomt bliver kannibaliseret af Matematik B.

Der tales så meget om, at vi i Danmark skal være kreative og innovative for at klare os i den globaliserede verdens konkurrence. Selv om viden om renæssancekunst og teateranalyse af Holberg måske ikke direkte kan overføres i et 1/1 forhold på samfundsøkonomiens cost benefit skala, så er jeg overbevist om, at indsigt i kunstneriske processer og strømninger på sigt skaber synergier, der vil afspejle sig i de kompetencer, der efterlyses.

Så måske bør gymnasieverdenen slå et slag for, at eleverne (også) vælger et kunstnerisk fag på et højere niveau end C-niveau. Måske bliver de kompetencer en mangelvare i fremtidens samfund?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater