Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Vi har ikke råd til et turboserviceeftersyn!

10. november 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvad ønsker politikerne? 1. at øge fagligheden, 2. at styrke tilgangen til de naturvidenskabelige studieretninger og 3. noget med fremmedsprogene. Deres foreløbige svar på udfordringerne lyder: 1. at begrænse antallet af studieretninger, 2. at gøre matematik B obligatorisk (undtagen for de ”supersproglige”) og 3. ”tilføje” 100-150 ufinansierede timer (!). Vi har tidligere lært, at jo mere politikerne taler om internationalisering, des mindre (2./3./4. fremmed)sprog. Nu taler man så om mere naturvidenskab, og det betyder vel færre naturvidenskabelige fag.

Det er set med politikernes øjne uproblematisk at begrænse antallet af studieretninger, eftersom de fleste skoler har mellem seks og ni (stx). Det er også uproblematisk set med elevernes øjne (stx), for blandt de 10 mest populære har seks studieretningsfagene samfundsfag og engelsk. Der er altså allerede sket en stor forenkling af fagkombinationen eller ensretning af eleverne. Det, der i gymnasieskolen vil være problematisk, er, hvis politikerne tror, at man højner niveauet ved at indføre to obligatoriske studieretningsfag på A-niveau, for det betyder blot, at 30 procent flere tager samfundsfag på A-niveau. Er det denne yderligere ensretning af valgmønstret, som den enkelte og samfundet ønsker? På samme måde: Hvis man kræver matematik B til alle (undtagen til de sproglige), så svarer det til at proppe cirka 10 procent flere ind i matematikklasserne på stx og dermed begrænse tilgangen til de øvrige naturvidenskabelige fag. Er denne ensretning ønskelig? Set med GL’s øjne: Nej!

Grundforløbet har mange alt for ambitiøse formål, og alle skoler har forsøgt at opfylde disse både fagligt og planlægningsmæssigt (stx-bekendtgørelsen paragraf 15). Efter syv års bestræbelser erkender både Rektorforeningen og Gymnasieskolernes Lærerforening, at det er mislykkedes, og at det faglige niveau kun vil blive løftet, hvis studieretningerne starter første dag i gymnasiet. Hvis politikerne mod forventning ønsker at fastholde grundforløbet, bliver det faglige niveau ikke hævet, ligesom kollegernes arbejdsbelastning ikke udjævnes – med de udfordringer, det så medfører. Vi glæder os til at høre, om politikerne mener noget med det, de siger.

Vi har ikke råd til et turboserviceeftersyn, for et sådant quick fix synes at få flere alvorlige konsekvenser: Mere ensretning og mindre frihed!

Sigrid Jørgensen
1. næstformand for GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater