Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
clangballe

Vi gør faktisk en forskel

27. februar 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasielærer Christian Wilde Langballe blogger om respekten for gymnasielærernes arbejde.

For nogle år siden fortalte en nu pensioneret kollega mig, at når han blev spurgt om sit arbejde, nøjedes han med at sige, at han underviste. Ikke hvor eller på hvilket niveau men blot at han underviste. Han rådede mig til at gøre det samme, da hans erfaring var, at mange så ned på gymnasielærergerningen. Han orkede tilsyneladende ikke at forsvare sit jobvalg.

Det har spøgt en del i mit hoved siden. Jeg kan nemlig ikke forstå, hvad der dog kunne få en dygtig lærer til at ville dække over sin beskæftigelse på den måde.

Forleden læste jeg i Information, at finske lærere (folkeskolelærere) nød en høj grad af respekt i det finske samfund. Artiklens konklusion var, at det finske skolesystems internationale succes og anerkendelse i høj grad beroede på lærernes stolthed ved deres arbejde og den respekt deres job havde i samfundet.

I Danmark har folkeskolelærerne i mange år måttet slås med et samfund, der på mange måder så ned på deres arbejde. Alle har jo en holdning til lærerjobbet, fordi alle har gået i skole. Det gør åbenbart alle til eksperter?

Gymnasielærerne har nok i højere grad været forskånet for dette. Måske fordi vi er universitetsuddannede (hvilket de finske folkeskolelærere i øvrigt også er), men måske også fordi det ikke var alle forundt at få en studentereksamen. Alligevel har man en fornemmelse af, at respekten om vores arbejde er under pres. Balladen om vores overenskomst og regeringens devaluering af vores arbejdstid er et af symptomerne på denne udvikling. Et andet og nok hyppigere symptom er de forventninger, nogle elever og deres forældre har til, at lærernes bedømmelser af eleverne ikke er mejslet i marmor, men nærmere skal opfattes som et oplæg til diskussion. Det er en tendens, som jeg har på fornemmelsen mange lærere kan nikke genkendende til.

I disse for vores fags så vanskelige tider, er det måske på tide, at vi generobrer respekten for vores arbejde. At vi tør sige: “Jeg ved bedre end dig, fordi jeg har rent faktisk en uddannelse i dette fag!” At vi slår fast, at alt, hvad vi siger, ikke nødvendigvis er et oplæg til diskussion. At vi ikke undskylder vores jobvalg, fordi det lige for tiden er under pres fra politikere, der alle har en slet skjult alternativ dagsorden at forfølge.

Jeg bor ikke ligefrem i en “akademiker-ghetto” her i udkantsdanmark vest for Hobro. Men selv om de folk, jeg omgås i mit lokalområde, overvejende er håndværkere og lokale erhvervsdrivende, har jeg på intet tidspunkt mødt fordomme om mit arbejde. Jeg oplever nærmere, at folk er interesserede i, hvad vores arbejde rent faktisk indebærer. Især når de hører, at vi på årsbasis har lige så mange arbejdstimer, som alle andre fuldtidsansatte i landet, og altså ikke feder den med de lange ferier og alle de andre myter, vi i den seneste tid har måttet lægge øre til. Vi kan sagtens bevare respekten om vores arbejde. Vi skal bare huske, at vi med vores arbejde rent faktisk gør en forskel for en masse unge mennesker, og at det er noget at være stolt af.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater