Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
picture-266-1351296740

Vejen til mit ja…

14. februar 2013
Skrevet af_
Jeppe Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeppe Kragelunds OK 13-overvejelser

Realisme:
De første forhandlingsmøder mellem GL’s forhandlingsdelegation og Moderniseringsstyrelsen viste desværre klart, at vores ”gamle” overenskomst stod for fald (læs aftaleretten SKULLE fjernes). Med et fortsat forsvar af denne ville modparten tvinge os ud i lockout og vente på lovindgreb fra et folketing. Et folketing, som har krævet et opgør med de nuværende arbejdstidsregler, centrale normeringer, aftaleret etc.

Kort sagt: Modparten havde et enigt folketing (minus Enhedslisten) bag sig i sit ”stålfaste krav” om ”normalisering” af lærernes arbejdstid! En absurd og urimelig magtbalance, men ikke desto mindre en realitet, som forhandlingsdelegationen tog ad notam.

Da en videreførelse af (bl.a. aftaleretten i) den gamle overenskomst var helt urealistisk, opstod følgende overvejelse:
Hvilken forhandlingsvej vil kunne tilvejebringe flest mulige "arbejdstids-værn", overførelse af penge fra den gamle overenskomst samt evt. politiske penge?
GL kunne vælge at gå alene, eller lade AC (med GL ved sin side) forhandle ovenstående.

Jeg vælger at støtte, at AC-forhandlingsfællesskabet havde bedre muligheder for at komme hjem med værn og penge end et "alene-GL".

Forhandlingsresultatet overbevidste mig om, at analysen var rigtig.Derfor førte "realismens vej" mig til et JA. 

Retfærdig:
Jeg støtter den danske model og forhandlingssystemet og tager SKARPT AFSTAND fra den måde, som vi i forhandlingsdelegationen er blevet mødt med ultimative krav.
Forud for forhandlingerne er vi gymnasielærere blevet mødt med mistillid i en mediehetz – også kaldet spin. Hårdt og ødelæggende for arbejdsglæden for mange kollegaer – spin eller ej!! 

Jeg mener, at et forsvar for "retfærdig" behandling og anerkendelse kan udkæmpes på andre måder end ved at bringe de forhandlede lønstigninger og tidsværnet i (stor!!) fare og tilmed kaste vores forening og medlemmer ud i en lockout!!
Forsvaret for retfærdighed i forhandlinger og kampen for den danske model etc. kunne for mig IKKE retfærdiggøre et nej til forhandlingsresultatet – den kamp SKAL tages, men ikke med medlemmernes lønstigninger og tidsværn. Tidpunktet for denne kamp er rigtig dårlig set i lyset af den politiske og økonomiske krise-dagsorden.
”Retfærdighedsvejen” førte mig IKKE til et nej. Derfor endnu et JA.

Angsten for det ukendte:
Et farvel til en overenskomst skaber usikkerhed. Hvordan påvirkes vores arbejdsdag af en ny aftale? Naturligvis fylder det meget for os alle, men angst og usikkerhed bringer IKKE den gamle overenskomst tilbage. Argumenter, som hentes med afsæt i angst og utryghed, har for mig ingen betydning haft, eftersom jeg mener, at de hviler på falske forudsætninger.

Image-pleje:
En fagforening har også til opgave at lave imagepleje af en profession. I denne konkrete situation mener jeg, at et NEJ er skadeligt for vores image. Medie-overskrifter som: ”Forkælede gymnasielærere siger nej til store lønstigninger, og bringer studenterhuen i fare” kan kun skade vores image. Vi er i en tid, hvor andre fagforeninger kæmper med blot at bevare reallønnen…
(Medierne skelner ikke mellem strejke og lockout).

Det blev til endnu et JA

Fremtiden:
I GL’s hovedbestyrelsen blev det et JA, fra repræsentantskabet blev resultatet: NEJ. Ingen af afstemninger var ”overbevisende”. I det lys er argumenterne og bevæggrundene for valget af enten et JA eller et NEJ et mere nuanceret afsæt for det videre arbejde – både på centralt og lokalt niveau i et stærkt GL, end det ”rene JA” og ”rene NEJ”. Derfor tak for mange gode indlæg både på mødet og efterfølgende – de kan anvendes som gode pejlemærker for GL’s arbejde.

Det glæder mig, at HELE hovedbestyrelsen umiddelbart efter repræsentantskabsmødet valgte at bakke op om GL’s formand. Jeg har derfor fuld tillid til, at hovedbestyrelsen samlet arbejder med at få den nye overenskomst (som IKKE har groet i vores have), implementeret bedst muligt til fordel for alle os, som har vores daglige virke i Gymnasieskolen.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater