Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Overenskomst OK 21
Lars Bo Jensen.jpg

Unormale arbejdsforhold i unormale tider

21. december 2020
Skrevet af_
Lars Bo Jensen

De færreste havde nok forestillet sig, hvordan forløbet i gymnasieskolen i 2020 ville være, da vi startede året. Med særligt COVID-19-pandemien har lærere på de danske ungdomsuddannelser oplevet et usædvanligt arbejdsår. Med nedlukninger, nødundervisning og aflyste eksamener som blot nogle af de kedelige højdepunkter, har fokus i år nok nærmere været på lærernes arbejdsvilkår frem for på lønnen.

Når jeg nu taler om arbejdsvilkår, så leder jeg og mange andre kolleger stadig med lys og lygte efter en arbejdstidsaftale, der kan sikre lærerne på ungdomsuddannelserne ordentlig tid til at forberede kvalitetsundervisning samt ordentlig tid feedback på skriftlige opgaver. Akkorderne fra OK11, der sikrede kvalitetsundervisning, forsvandt som bekendt med en ”normalisering” af arbejdstiden i forbindelse med OK13. Kigger man på A20, som blev indgået mellem KL og Lærernes Centralorganisation (LC) tidligere på året, så lader sådan en aftale efter min mening meget tilbage at ønske. For eksempel har jeg en glimrende dialog med min ledelse på skolen, som A20 påkræver. Det betyder imidlertid ikke, jeg har fået bedre tid til at forberede undervisning eller rette skriftlige opgaver, ligesom det heller ikke sikrer folkeskolelærere bedre tid til at forberede undervisning eller rette skriftlige opgaver.

Vi bør, efter min mening, insistere på en tilbagevenden til faste akkorder frem for de alt for flydende tidsestimater, vi oplever på flere ungdomsuddannelser. Uagtet at dette ønske rent realpolitisk bliver svært at opnå ved OK21, så bør vi ikke opgive kampen for et lovretmæssigt krav på tid til at gennemføre kvalitetsundervisning.

Som et absurd eksempel på, hvordan denne ”normalisering” af arbejdstiden har ramt mine kolleger, fik nogle af mine kolleger fredag aften den 18. december 2020 efter klokken 16 at vide, at eksamenerne mandag morgen den 21. december klokken 8 var aflyst. Hvis mine kolleger havde været strikse i forhold til arbejdstidens ”normalisering”, var nogle af mine kolleger mødt op til en stor overraskelse mandag morgen.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Asger ny sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Har du talt med din tillidsrepræsentant i dag?

  • Liste 3 billede
    Overenskomst

    OK 21 – en sejr, hvis vi tør bruge den!

  • Debat Falle
    Overenskomst

    Spørgsmål vedrørende OK 21-aftalen – og opfølgningen

  • anders frikke
    Overenskomst

    Vi skal genopfinde arbejdstidsaftalen

  • fullsizeoutput_38a
    Overenskomst

    OK 21: Hvilke resultater?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater