Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Overenskomst OK 21
anders frikke

Vi skal genopfinde arbejdstidsaftalen

23. februar 2021
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke

OK 21 er netop afsluttet, og aftalen på GL’s område om arbejdstid er i de foregående uger blevet diskuteret flittigt i diverse fora. Dette indlægs ærinde er altså ikke at diskutere for og imod aftalen. Grundlæggende set er det min vurdering, at vi har fået nogle fornuftige formuleringer på arbejdstid, som ligger i tråd med de krav vi stillede og den strategi for forhandlingerne, som Hovedbestyrelsen og GL’s tillidsrepræsentanter lagde i efteråret. Vi har altså god grund til at være tilfredse. Det betyder ikke, at vi ikke kunne ønske os mere, men sådan er det jo gerne i en forhandling.

I starten af marts mødes GL’s repræsentantskab for at gennemgå og diskutere aftalen, og efter et (forhåbentligt) ja i en urafstemning blandt alle GL’s medlemmer, skal den nye aftale ud at arbejde.
Man kan sige, at OK 21 giver os et årshjul for, hvordan arbejdstid skal tackles ude på skolerne:
1) Inden årets start skal opgaveporteføljen og rammerne for det kommende år diskuteres.
2) Herefter er der kvartalsvise opfølgninger på arbejdstid med baggrund i tidsregistreringen, og
3) efter skoleåret er gået, evaluerer TR, ledelse og medarbejdere, hvordan det gik – altså om opgaven blev løst inden for rammerne, eller om der skal honoreres merarbejde.
OK21 giver os ikke (efter årelange nedskæringer) flere penge til sektoren, men vi har skabt en ramme for et bedre og mere retfærdigt samarbejde om, hvordan arbejdstiden skal indrettes for den enkelte ude på skolerne. Og særligt vil jeg understrege, at denne aftale har potentialet til at løfte de svageste skoler; de skoler hvor samarbejdet har fungeret dårligt og uden transparens i opgavefordeling og planlægning. Det må være en fagforenings fornemmeste pligt at hjælpe de skoler, som har det sværest.

Jeg vil i denne sammenhæng især rette opmærksomheden mod OK 21-forligets sidste linje: De lokale parter kan ved lokal aftale vælge at fravige og/ eller supplere bestemmelserne.
Denne sætning er vigtig. Nu er det nemlig endeligt legitimt at indgå lokale arbejdstidsaftaler. Det er vigtigt at huske, at ledelser, der efter OK 13 valgte at lave arbejdstidsaftaler med deres tillidsrepræsentant, risikerede at blive indkaldt til såkaldte ”spanking-samtaler” i Moderniseringsstyrelsen. Det var nemlig et brud med ånden i overenskomsten fra 2013, hed det sig.
I dag er vi et andet sted. Moderniseringsstyrelsen har skiftet navn til Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, og det lokale samarbejde har fået en anden og højere status. Så hvorfor ikke bruge OK 21’s mulighed for at indgå aftaler? Hvis ledelser, medlemmer og tillidsrepræsentant er enige om på en skole, at de ikke ønsker at bruge OK 21’s formuleringer til et årshjul for arbejdstid, som skitseret ovenfor, har de nu en god mulighed for at sætte sig sammen og formulere principperne for en forhandlet arbejdstidsaftale – og hvis man ikke kan blive enige, må man falde tilbage på formuleringerne, som de er beskrevet i overenskomsten.
Jeg kunne sagtens forestille mig, at mange ledelser (og GL-medlemmer for den sags skyld) vil finde det tungt med obligatoriske møder for alle medarbejdere om arbejdstid fire gange om året – det giver ganske mange møder på et år, og hvis man synes, at tiden kan bruges bedre til andre ting, har man muligheden for at lave en underskrevet aftale, hvor man vælger at fravige denne bestemmelse.
I GL vil vi efter urafstemningen lægge os i selen for at understøtte arbejdet med at få implementeret den nye OK 21-aftale på skolerne – og meget gerne med et væld af gode lokale aftaler ude i landet.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • fullsizeoutput_38a
    Overenskomst

    OK 21: Hvilke resultater?

  • No image
    Overenskomst

    Liste 2 og Liste 3 sikrer et handlekraftigt GL

  • fullsizeoutput_45
    Overenskomst

    OK 21: man kan ikke både blæse og have mel i munden

  • Debat KåreHeleneAnneSophie
    Overenskomst

    Gymnasielærernes OK 21: Ikke godt nok

  • PoulDalgaardJensen
    Overenskomst

    OK 21: Advarsel mod selvskadende adfærd!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater