Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Overenskomst OK 21
Debat Falle

Spørgsmål vedrørende OK 21-aftalen – og opfølgningen

24. marts 2021
Skrevet af_
Falle Hjorth

Jeg kan forstå, at ja-fortalere på repræsentantskabsmødet fremhævede, at vi har fået indrømmelser på arbejdstids-området. Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har læst aftalen så positivt, og egentlig har planlagt at stemme nej af netop samme årsag. Men man skal jo ikke gøre sig blind for positive muligheder – så jeg vil da gerne stille et par spørgsmål og komme med et par forslag, der under alle omstændigheder kunne pege fremad:

1) Når forhandlergruppen fremhæver, at vi med aftalen får langt mere transparens, betyder det så, at TR senest ved årets afslutning har krav på at se ledelsens ”planlægningstal” – forstået således:
a) at ledelsen skal kunne fremlægge de ved normperiodens begyndelse estimerede timetal på de enkelte opgaver for den enkelte medarbejder, og at dette så skal drøftes i sammenhæng med medarbejderens faktiske tidsregistrering, eller
b) at ledelsen kan slippe afsted med bare at opliste medarbejdernes samlede portefølje og knytte et samlet ”planlægningstal” (formentlig lige netop det antal timer, der svarer til medarbejdernes årsnorm!) til denne?

Hvis det er b), der er svaret… er det åbenlyst ikke noget, der i praksis vil give mere transparens på de skoler, hvor ledelsen ikke ønsker det. Så jeg må gå ud fra, at i hvert fald GL’s forhandlere snarere fortolker det som a). Denne fortolkning må vel så direkte eller indirekte fremgå på skrift et eller andet sted? Og hvis dette er tilfældet, kalder det da på en hurtig opfølgning:
GL må kræve, at denne fortolkning af ”planlægningstal” kommer ud til rektorerne, så bestemmelsen kan blive efterlevet! Og selvfølgelig også til TR’erne, så de kan være obs på at kræve tallene udleveret – altså i den fuldt udfoldede udgave.
Ellers vil aftalen på dette område næppe være noget som helst værd i praksis.

2) Vore forhandlere fremhæver, at vi med aftalen har fået ”blåstemplet” muligheden for lokale aftaler (fordi denne er nævnt?), og at rektorerne må forventes at blive meget mere åbne for sådanne, fordi de gerne vil slippe for alle de forfærdeligt mange samtaler med medarbejderne.
Muligheden for at indgå lokale aftaler jo også i de to forrige overenskomster har været positivt nævnt, uden at det har forhindret arbejdsgiversiden i med alle midler at modarbejde denne mulighed. Så jeg vil spørge, om den såkaldte ”blåstempling” f.eks. indebærer, at GL nu kan presse ministeriet til at understrege over for rektorerne, at lokale, underskrevne arbejdstidsaftaler er fuldt ud legitime og accepterede? Eller om vi på anden måde har udsigt til noget, der reelt kan sandsynliggøre en større åbenhed for lokalaftaler?

I forlængelse af den formulerede forventning om en stor åbning for lokale arbejdstidsaftaler er der også på andre måder kraftigt brug for en hurtig opfølgning, hvis det skal blive til en realitet:
– GL må orientere alle TR’er om de forventede muligheder for et gennembrud på dette område, udsende en løbende opdateret statistik over den aktuelle udbredelse af aftaler (skuffe- og underskrevne) samt ikke mindst en skabelon for en ”mønsteraftale” (fuld transparens fra start til slut, alle akkorder forhandlet med TR osv.), plus et eksemplar af den hidtil bedste aftale, der er indgået, osv.
– GL må opfordre alle lærerkollegier til at diskutere muligheden og rejse kravet lokalt, hvis der er lærer-opbakning til det. Det er jo angiveligt nu, slaget skal slås – inden ledelsen bare finder en samlebånds-metode til samtalerne. (- Eller ’det store gennembrud’ kommer til at handle om en ”aftalemodel”, hvor ”aftalen” bare består i at gøre samtalerne frivillige…?)
Jeg håber selvfølgelig, at ja-flertallet i HB allerede har lagt sådanne offensive planer.
Og til de skoler, hvor det store gennembrud for en acceptabel aftalemodel ikke måtte komme, skylder aftalens fortalere vel også en forklaring på, hvordan man konkret kan bruge de individuelle samtaler om medarbejdernes individuelle tidsregistreringer i en fornuftig kollektiv proces i GL-regi. Umiddelbart kan man jo nemlig frygte, at det bare bliver en række småubehagelige oplevelser for både kolleger, der har registreret for lidt (kunne der så ikke blive plads til nogle yderligere opgaver…?), og kolleger, der har registreret for meget (er mindre effektive end deres kolleger).

Jeg glæder mig til at få svar!

Mvh Falle Hjorth,
Frederiksberg Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • anders frikke
    Overenskomst

    Vi skal genopfinde arbejdstidsaftalen

  • fullsizeoutput_38a
    Overenskomst

    OK 21: Hvilke resultater?

  • No image
    Overenskomst

    Liste 2 og Liste 3 sikrer et handlekraftigt GL

  • fullsizeoutput_45
    Overenskomst

    OK 21: man kan ikke både blæse og have mel i munden

  • Debat KåreHeleneAnneSophie
    Overenskomst

    Gymnasielærernes OK 21: Ikke godt nok

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater