Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Undervisning i studieteknik på gymnasiet – og hvorfor koffeinpiller ikke er løsningen

13. april 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er snart 5 år siden, jeg blev færdig på Midtfyns Gymnasium i Ringe.

Jeg var glad for min gymnasietid, hvor jeg både fik kæreste gennem flere år, gode venner og lærte meget. Mine to mindre søskende er begge på gymnasiet lige nu, og de er ligeledes glade for det.

Efter gymnasiet begyndte jeg på jurastudiet og har også stiftet flere virksomheder.

I relation til gymnasiet har jeg også skrevet en bog om at få bedre karakterer. Bogen har nu solgt i over 100 eksemplarer, siden den blev udgivet alene som e-bog i efteråret 2016. Gymnasieelever har taget bedst imod den.

Jeg vil gerne forklare, hvorfor jeg har skrevet en bog om at få bedre karakterer og give mit input til, hvordan jeg tror de danske gymnasier kan få endnu dygtigere elever, uden at det skal koste flere penge og flere studiereformer.

Det er ikke en kritik, for jeg er meget glad for at have gået på Midtfyns Gymnasium. Det er bare først efter gymnasiet, jeg begyndte at interessere mig for at lære effektivt, og det ærgrer jeg mig over i dag.

Lad mig fortælle, hvad bogen handler om:

Hvordan studerer du egentligt?

Det ses ofte, hvordan nogle elever med en afslappet indsats opnår gode resultater og høje karakterer til stor frustration for de elever, der skal lægge mange timers studietid hver dag for bare at komme igennem.

Nogle er naturligt begavede og har stærke forældre bag sig til at hjælpe dem. Andre studerer bare bedre.

Danske unge har dårlige studievaner.

Elementer som:

·      Mobiltelefonen, der hele tiden bimler og bamler

·      Facebook, der lokker

·      Og colaer og Red Bull, der efter et par gode minutter trækker vores blodsukker og koncentration i bund

Er med til at gøre det svært at huske, hvad du har læst dagen forinden.

Danske studerende vil gerne bruge den tid, der skal til. Men sidder du med en cola og din mobiltelefon, er 24 timer i døgnet ikke nær nok.

Min bog handler om at få effektive studievaner og studieteknikker.

Ved at tage noter i hånden, være opmærksom på dit blodsukker, fjerne distraherende elementer, lave øvelser fremfor passiv læsning og mange andre ting, kan du med samme indsats som i dag få et meget bedre resultat.

Hvorfor bliver vi ikke undervist i det i gymnasiet?

Jeg foreslår, at i løbet af de første par uger af hvert år – ikke kun, når du starter på gymnasiet i 1g, men hvert år efter sommerferien, hvor de gode vaner igen skal etableres – dedikeres et par timer til at fortælle om gode studieteknikker.

Fortæl hvilke teknikker, der hjælper på indlæringsevnen; hvad du kan gøre for at styrke koncentrationen; for at minimere antallet af distraherende elementer og meget mere.

Det vil gøre en enorm forskel – mere end smarte IT-programmer og de mest engagerede lærere i verden kan.

Behovet opstod på jurastudiet

Da jeg startede på jurastudiet på Aarhus Universitet, steg kravene også til mit engagement i studiet (heldigvis).

Jeg skulle læse mere på kortere tid. Lave flere rapporter. Deltage i flere arrangementer.

Her fik jeg behov for at være mere effektiv, hvis jeg skulle have en chance for at følge med. Derfor begyndte jeg også naturligt at læse op på, hvad der gør en person effektiv, og hvordan jeg kunne yde mere.

Det er samme principper, jeg senere har brugt i forbindelse med opbygning af mit firma, mine arbejdspladser og i mange andre aspekter af livet.

Jeg var heldig at kunne komme på jurastudiet, selvom min indsats i gymnasiet kun var middelmådig. På jurastudiet satte jeg tempoet op. Havde jeg haft de samme redskaber på gymnasiet, havde min indsats og mit resultat også været et helt andet.

Piller er ikke løsningen

I de seneste har dage har landsdækkende medier skrevet om, hvordan knap 10 % af danske studerende bruger præstationsfremmende midler. Læs artikel på BT.dk om emnet her. Det mest hyppige præstationsfremmende stof i undersøgelsen er det relativt harmløse koffein, men også ADHD-medicin som ritalin nævnes af de studerende.

Piller er ikke løsningen – men i søgen efter bedre studieteknikker- og redskaber, bliver vi fristede og prøver alligevel.

Jeg tror, vi ved at udbrede kendskabet til mere effektive redskaber kan mindske andelen af unge på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, der føler et behov for at tage præstationsfremmende midler.

Om ikke for andet, så er idéen værd at overveje af den grund, er den ikke?

Min bog findes på faa12.dk. Alle gymnasielærere, der er interesserede i en gratis kopi, er velkomne til at skrive til mig.

Jeg glæder mig til at læse jeres kommentarer!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater