Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Tough cookie eller naiv tosse på hhx?

6. juni 2012
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Kald mig, hvad I vil. Men hold da op, hvor er det slående, det sidste tema i Gymnasieskolen. Det rammer jo fuldstændig hovedet på sømmet. Hverdagen beskrevet af Martin Hjorth fra CPH West er et helt normalt, realistisk billede af en uge på hhx med eller uden erhvervscase. For nylig sad jeg til en konfirmation med hjertebanken. Også denne søndag var det eneste, jeg kunne tænke på: ”Vi skal hjem, jeg skal arbejde.” Meget tyder på, at vores minister og samfundet glemmer, at de fleste møder på arbejde mandag morgen for at starte på ugens arbejde, mens gymnasielærere ikke kan starte tomhændet. Arbejdsugen starter altid i weekenden! Alt imens jeg sad til konfirmationen, måtte jeg også lægge ører til alle de kommentarer, en gymnasielærer møder. ”I har altid ferie.” – ”Nu kan du selv se i pressen, I laver ikke noget,” og så videre. Respektløst, dumsmart eller bare uvidenhed, mulighederne er mange, derfor er det vigtigt, at GL på vores vegne tager til genmæle, også i pressen. Vi skal ikke finde os i den fremlæggelse af vores arbejdstid! Faktisk er det en direkte hån i mine øjne, og det gør mig virkelig frustreret og ked af det.

Mange siger ofte, at arbejdsbelastningen ikke burde være sådan med mine 12 års erfaring. Jo, det er sådan, det er, uanset om du er gammel i gårde eller ny. Uddannelsessystemet er dynamisk, i konstant forandring, og ikke to elever eller klasser er ens. Så kan man sige, du er også dum, fordi du bliver i hhx-systemet, når nu det hele ser værre ud på det område, som vores formand fremhæver. Ja, på hhx-området lever vi stadig i det naive håb, at GL vil komme os til undsætning og hjælpe os med fælles overenskomst på stx-vilkår. Man kan også spørge sig selv: ”Er vi mindre værd på hhx eller …?” Håbet er lysegrønt til OK 13.

Sidst vil mange nok spørge, hvorfor er du så på hhx? Når nu vores afdeling også er ramt af dårlig planlægning – apropos formandens indlæg om ”intelligent effektivisering” – når nu flere kolleger er gået ned med stress og aldrig vendt tilbage, når nu lønnen heller ikke er noget at råbe hurra for for ikke at nævne den manglende anerkendelse, de manglende økonomiske rammer til nye undervisningsmaterialer, efteruddannelse og lokalløndannelse, skemaer, som bliver ændret konstant uden varsel. Jo, vi er altid på arbejde, og man skal være lidt af en fleksibel tough cookie for at navigere i det her virke. MEN for mig er det mine fantastiske kolleger, min helt unikke faggruppe, søde elever, en spændende, udfordrende, MEN krævende bekendtgørelse og en passion for mine fag, der gør det hele værd på trods af omkostningerne. Men, der burde blive passet bedre på os.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater