Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Tough cookie eller naiv tosse på hhx?

6. juni 2012
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Kald mig, hvad I vil. Men hold da op, hvor er det slående, det sidste tema i Gymnasieskolen. Det rammer jo fuldstændig hovedet på sømmet. Hverdagen beskrevet af Martin Hjorth fra CPH West er et helt normalt, realistisk billede af en uge på hhx med eller uden erhvervscase. For nylig sad jeg til en konfirmation med hjertebanken. Også denne søndag var det eneste, jeg kunne tænke på: ”Vi skal hjem, jeg skal arbejde.” Meget tyder på, at vores minister og samfundet glemmer, at de fleste møder på arbejde mandag morgen for at starte på ugens arbejde, mens gymnasielærere ikke kan starte tomhændet. Arbejdsugen starter altid i weekenden! Alt imens jeg sad til konfirmationen, måtte jeg også lægge ører til alle de kommentarer, en gymnasielærer møder. ”I har altid ferie.” – ”Nu kan du selv se i pressen, I laver ikke noget,” og så videre. Respektløst, dumsmart eller bare uvidenhed, mulighederne er mange, derfor er det vigtigt, at GL på vores vegne tager til genmæle, også i pressen. Vi skal ikke finde os i den fremlæggelse af vores arbejdstid! Faktisk er det en direkte hån i mine øjne, og det gør mig virkelig frustreret og ked af det.

Mange siger ofte, at arbejdsbelastningen ikke burde være sådan med mine 12 års erfaring. Jo, det er sådan, det er, uanset om du er gammel i gårde eller ny. Uddannelsessystemet er dynamisk, i konstant forandring, og ikke to elever eller klasser er ens. Så kan man sige, du er også dum, fordi du bliver i hhx-systemet, når nu det hele ser værre ud på det område, som vores formand fremhæver. Ja, på hhx-området lever vi stadig i det naive håb, at GL vil komme os til undsætning og hjælpe os med fælles overenskomst på stx-vilkår. Man kan også spørge sig selv: ”Er vi mindre værd på hhx eller …?” Håbet er lysegrønt til OK 13.

Sidst vil mange nok spørge, hvorfor er du så på hhx? Når nu vores afdeling også er ramt af dårlig planlægning – apropos formandens indlæg om ”intelligent effektivisering” – når nu flere kolleger er gået ned med stress og aldrig vendt tilbage, når nu lønnen heller ikke er noget at råbe hurra for for ikke at nævne den manglende anerkendelse, de manglende økonomiske rammer til nye undervisningsmaterialer, efteruddannelse og lokalløndannelse, skemaer, som bliver ændret konstant uden varsel. Jo, vi er altid på arbejde, og man skal være lidt af en fleksibel tough cookie for at navigere i det her virke. MEN for mig er det mine fantastiske kolleger, min helt unikke faggruppe, søde elever, en spændende, udfordrende, MEN krævende bekendtgørelse og en passion for mine fag, der gør det hele værd på trods af omkostningerne. Men, der burde blive passet bedre på os.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater