Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø Arbejdspres OK 26 Overenskomst
Christian-Mortensen_liste3.jpg

Superflexdage: En nødvendig håndsrækning til gymnasielærere

27. januar 2025
Skrevet af_
Christian Mortensen

Gymnasielærere i Danmark står over for et stadigt stigende arbejdspres. Med undervisningsforberedelse, møder, eksamen, vejledning, evalueringer og ikke mindst håndteringen af komplekse relationer med mange elever er det ingen hemmelighed, at en del lærere føler sig pressede til det yderste. Vi taler ofte om at sikre kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel, men vi skal også tale mere om lærernes trivsel. Det hænger nemlig sammen.

Her er et forslag, der kan gøre en forskel: indfør superflexdage for gymnasielærere – et antal dage om året, hvor den enkelte lærer kan tage fri efter behov, uden at skulle redegøre detaljeret for årsagen.

Følelsesmæssig belastning og behov for pusterum
Gymnasielærere er ikke blot faglige formidlere; de er også mentorer, rollemodeller og ofte førstehåndsvidner til elevernes personlige og sociale udfordringer. Mødet med unge mennesker i en tid der for dem kan være præget af usikkerhed, stress og præstationspres kræver en enorm følelsesmæssig investering af lærerne. Når dette kombineres med kravene om at levere faglig undervisning på højt niveau, er det klart, at det slider på ressourcerne.

Superflexdage kan give lærere mulighed for at trække stikket i perioder med høj belastning. Det kan være efter en intens periode med mange undervisningsopgaver eller simpelthen for at kunne være nærværende med deres egne familier, når der er behov for det.

Hvis vi ønsker at fastholde dygtige lærere i gymnasieskolen, skal vi tage udbrændthed og stress alvorligt. F.eks. viser statistikker, at mange lærere er på deltid eller overvejer det, fordi de føler, at de ikke kan holde til det psykiske pres. Superflexdage kan være et værktøj til at forebygge at udbrændthed og stress bliver til langvarige sygemeldinger. Der skal være mere plads til restitution for gymnasielærerne og mere fokus på balancen mellem arbejdsliv og privatliv.

Lad os tage ansvar for vores lærere.
Christian Mortensen, lærer, Hjørring Gymnasium
Kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 3

Et redskab til at skabe et mere fleksibelt og bedre arbejdsliv
Hvis gymnasierne ønsker at fastholde og tiltrække engagerede og dygtige lærere, skal de tilbyde arbejdsforhold, der afspejler virkeligheden i et krævende job. Superflexdage kan være et lille, men positivt skridt, der gør forskellen mellem en lærer, der kører på pumperne, og en lærer, der har overskud til at levere kvalitetsundervisning.

Lad os tage ansvar for vores lærere. Lad os stille det som et konkret krav til de kommende overenskomstforhandlinger, at der skal reelle resultater på bordet, som gavner gymnasielærernes arbejdsliv, så de kan gøre det, de er bedst til – levere undervisning i verdensklasse til gavn for vores elever.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater