![Christian-Mortensen_liste3.jpg](https://gymnasieskolen.dk/wp-content/uploads/2025/01/Christian-Mortensen_liste3.jpg)
Superflexdage: En nødvendig håndsrækning til gymnasielærere
Gymnasielærere i Danmark står over for et stadigt stigende arbejdspres. Med undervisningsforberedelse, møder, eksamen, vejledning, evalueringer og ikke mindst håndteringen af komplekse relationer med mange elever er det ingen hemmelighed, at en del lærere føler sig pressede til det yderste. Vi taler ofte om at sikre kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel, men vi skal også tale mere om lærernes trivsel. Det hænger nemlig sammen.
Her er et forslag, der kan gøre en forskel: indfør superflexdage for gymnasielærere – et antal dage om året, hvor den enkelte lærer kan tage fri efter behov, uden at skulle redegøre detaljeret for årsagen.
Følelsesmæssig belastning og behov for pusterum
Gymnasielærere er ikke blot faglige formidlere; de er også mentorer, rollemodeller og ofte førstehåndsvidner til elevernes personlige og sociale udfordringer. Mødet med unge mennesker i en tid der for dem kan være præget af usikkerhed, stress og præstationspres kræver en enorm følelsesmæssig investering af lærerne. Når dette kombineres med kravene om at levere faglig undervisning på højt niveau, er det klart, at det slider på ressourcerne.
Superflexdage kan give lærere mulighed for at trække stikket i perioder med høj belastning. Det kan være efter en intens periode med mange undervisningsopgaver eller simpelthen for at kunne være nærværende med deres egne familier, når der er behov for det.
Hvis vi ønsker at fastholde dygtige lærere i gymnasieskolen, skal vi tage udbrændthed og stress alvorligt. F.eks. viser statistikker, at mange lærere er på deltid eller overvejer det, fordi de føler, at de ikke kan holde til det psykiske pres. Superflexdage kan være et værktøj til at forebygge at udbrændthed og stress bliver til langvarige sygemeldinger. Der skal være mere plads til restitution for gymnasielærerne og mere fokus på balancen mellem arbejdsliv og privatliv.
Lad os tage ansvar for vores lærere.
Et redskab til at skabe et mere fleksibelt og bedre arbejdsliv
Hvis gymnasierne ønsker at fastholde og tiltrække engagerede og dygtige lærere, skal de tilbyde arbejdsforhold, der afspejler virkeligheden i et krævende job. Superflexdage kan være et lille, men positivt skridt, der gør forskellen mellem en lærer, der kører på pumperne, og en lærer, der har overskud til at levere kvalitetsundervisning.
Lad os tage ansvar for vores lærere. Lad os stille det som et konkret krav til de kommende overenskomstforhandlinger, at der skal reelle resultater på bordet, som gavner gymnasielærernes arbejdsliv, så de kan gøre det, de er bedst til – levere undervisning i verdensklasse til gavn for vores elever.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode