Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Jens Boe - foto

Stx er endnu bedre end sit gode rygte

30. maj 2012
Skrevet af_
Jens Boe Nielsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Med knap 33.000 ansøgere er forårets optag på landets gymnasier et fingerpeg om, at der efter sommerferien begynder flere unge end nogensinde før i stx. Og sådan har det været de sidste – efterhånden en del – år. Hvert år er der kommet flere og flere unge i det almene gymnasium, så vi nu modtager mere end 30 procent af hver eneste ungdomsårgang. Gymnasiet har dermed på kort tid bevæget sig fra at være en uddannelse for de ganske få til at være en uddannelse for de fleste.

Med succesen er fulgt en debat om, hvorvidt det er fornuftigt, at så mange unge går i gymnasiet? Om det i forhold til fremtidens arbejdsmarked ville være bedre med en mere ligelig fordeling af de unge mellem de forskellige ungdomsuddannelser. Og ind imellem bliver der skudt med spredehagl – i retning af såvel gymnasiereformen, lærere og ledelser.

Men der er aldrig rigtig nogen fuldtræffere. For sandheden er, at de mange unge i gymnasiet er en god og nødvendig udvikling. For vores samfund og for de unge selv. Samfundet skal fremadrettet leve af veluddannet arbejdskraft – og for de unge selv er en god uddannelse den største enkelfaktor, der i fremtiden skal beskytte dem mod ledighed. Og det leverer stx.

Gymnasiet tiltrækker så mange unge, fordi det er en uddannelse med et stærkt varemærke. En studentereksamen er garant for faglig kvalitet og samtidig er gymnasiet en stærk identitetsbærer og et trygt sted for de unge at være. Resultatet er, at 87 procent af dem, der starter i gymnasiet, ender med en studentereksamen – og at gymnasiet suverænt er den største brødføder til de videregående uddannelser. Gymnasiet er dermed endnu bedre end sit gode rygte og helt nødvendig i opfyldelsen af regeringens 95- og 60 procents målsætninger.

Så lad os byde alle de kommende elever velkommen og glæde os over, at de har valgt uddannelse frem for en mere usikker fremtid.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater