Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Blogger Louise sorthvid komp

Studieområdet tur-retur

3. oktober 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Da jeg startede på htx for 6 år siden, havde jeg aldrig hørt om Studieområdet (SO), men jeg kunne forstå, at det var et område, der fyldte en del og frustrerede både lærer og elever. Og jeg må sige, SO virkede meget abstrakt på flere måde. Det krævede planlægning at få et godt overblik over, hvem der gjorde hvad på hvilket tidspunkt, og hvilke fag der indgik i selve vores SO-uger.
Første gang jeg skulle have elever til eksamen, måtte jeg igennem flere email-korrespondancer for at finde ud af, hvad emnerne havde været, hvilke undervisningsmaterialer der var blevet brugt, og hvilke produkter eleverne kunne tage med til deres mapper.

Det har dog været vores fordel, at vi som lærerteam har været gode til at lære af vores erfaringer, så allerede året efter jeg startede, begyndte mit studieretningsteam at oprette mapper, hvor lærerne lagde deres undervisningsforløb ind, angivet med både SO-mål og So-produkter.
Senere hen blev mapperne elektroniske, hvilket igen gjorde processen lettere. Vi fik efterhånden oprettet nogle super gode forløb som fx ”World Watch”, hvor 2. års eleverne skulle formidle deres studieretning og deres studietur i et magasin, de selv designede. De skulle udarbejde tids-og arbejdsindholdsplan, læse korrektur på hinandens artikler, bruge deres viden fra kom-it vedr. design, og mest af alt skulle de samarbejde. Efter aflevering rettede læreren, og eleverne fra 1. og 3. år evaluerede magasinerne. 1 år evaluerede efter et skema, lærerne havde udarbejdet, og 3 år skulle selv udarbejde et skema; de afgjorde hermed selv, hvad de mente var vigtigt at evaluere for et givent magasin.

Det er derfor med nogen ærgrelse, at det er sidste år vores forløb eksisterer. Fordelen ved SO har i særdeleshed været, at eleverne til eksamen har skullet reflektere over deres studieteknikker, deres valg af metode og deres roller i et gruppearbejde. Dette har tvunget dem til at udvikle en bevidsthed om egne læringsstrategier, som i høj grad hjalp dem til at blive studieforberedte. Ulempen har dog været, at eleverne har haft svært ved at knække koden. Stadig lyder spørgsmålet fra eleverne: Hvad er det helt præcist, I vil have os til at gøre? Og det kan være svært at forklare. Selvom jeg har taget elever til eksamen mange gange i SO, synes jeg også, studieområdet er noget abstrakt. Jeg kan for eksempel stadig blive i tvivl om, hvordan de forskellige faglige mål helt præcis skal fortolkes. Det er også blevet tydeligt for mig, at der er stor forskel på, hvad de forskellige censorer har vægtet i en given eksamenssituation, hvilket til tider har ledt til heftige diskussioner og et stort argumentationsarbejde. På den måde kan jeg godt se meningen i, at SO i den form, vi kender det nu, udgår, men samtidig sker det med stor ærgrelse over, at flere af vores rigtige gode forløb, erstattes af nye forløb, og processen derved starter forfra, denne gang endda med en underprioritering af det studiemetodiske.

Mit håb er dog, at vi med den nye form vinder en større entydighed i, hvad de skal vise til eksamen, således vores elever bliver bedømt mere ensartet hen over landet. Derudover er det mit håb, at lærerne ikke glemmer at fortælle eleverne om vigtigheden af de studiemetoder, vi førhen underviste i, måske ved at indtænke dem i nogle af elevernes nye forløb eller i den daglige undervisning.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater