Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Blogger Louise sorthvid komp

Studieområdet tur-retur

3. oktober 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Da jeg startede på htx for 6 år siden, havde jeg aldrig hørt om Studieområdet (SO), men jeg kunne forstå, at det var et område, der fyldte en del og frustrerede både lærer og elever. Og jeg må sige, SO virkede meget abstrakt på flere måde. Det krævede planlægning at få et godt overblik over, hvem der gjorde hvad på hvilket tidspunkt, og hvilke fag der indgik i selve vores SO-uger.
Første gang jeg skulle have elever til eksamen, måtte jeg igennem flere email-korrespondancer for at finde ud af, hvad emnerne havde været, hvilke undervisningsmaterialer der var blevet brugt, og hvilke produkter eleverne kunne tage med til deres mapper.

Det har dog været vores fordel, at vi som lærerteam har været gode til at lære af vores erfaringer, så allerede året efter jeg startede, begyndte mit studieretningsteam at oprette mapper, hvor lærerne lagde deres undervisningsforløb ind, angivet med både SO-mål og So-produkter.
Senere hen blev mapperne elektroniske, hvilket igen gjorde processen lettere. Vi fik efterhånden oprettet nogle super gode forløb som fx ”World Watch”, hvor 2. års eleverne skulle formidle deres studieretning og deres studietur i et magasin, de selv designede. De skulle udarbejde tids-og arbejdsindholdsplan, læse korrektur på hinandens artikler, bruge deres viden fra kom-it vedr. design, og mest af alt skulle de samarbejde. Efter aflevering rettede læreren, og eleverne fra 1. og 3. år evaluerede magasinerne. 1 år evaluerede efter et skema, lærerne havde udarbejdet, og 3 år skulle selv udarbejde et skema; de afgjorde hermed selv, hvad de mente var vigtigt at evaluere for et givent magasin.

Det er derfor med nogen ærgrelse, at det er sidste år vores forløb eksisterer. Fordelen ved SO har i særdeleshed været, at eleverne til eksamen har skullet reflektere over deres studieteknikker, deres valg af metode og deres roller i et gruppearbejde. Dette har tvunget dem til at udvikle en bevidsthed om egne læringsstrategier, som i høj grad hjalp dem til at blive studieforberedte. Ulempen har dog været, at eleverne har haft svært ved at knække koden. Stadig lyder spørgsmålet fra eleverne: Hvad er det helt præcist, I vil have os til at gøre? Og det kan være svært at forklare. Selvom jeg har taget elever til eksamen mange gange i SO, synes jeg også, studieområdet er noget abstrakt. Jeg kan for eksempel stadig blive i tvivl om, hvordan de forskellige faglige mål helt præcis skal fortolkes. Det er også blevet tydeligt for mig, at der er stor forskel på, hvad de forskellige censorer har vægtet i en given eksamenssituation, hvilket til tider har ledt til heftige diskussioner og et stort argumentationsarbejde. På den måde kan jeg godt se meningen i, at SO i den form, vi kender det nu, udgår, men samtidig sker det med stor ærgrelse over, at flere af vores rigtige gode forløb, erstattes af nye forløb, og processen derved starter forfra, denne gang endda med en underprioritering af det studiemetodiske.

Mit håb er dog, at vi med den nye form vinder en større entydighed i, hvad de skal vise til eksamen, således vores elever bliver bedømt mere ensartet hen over landet. Derudover er det mit håb, at lærerne ikke glemmer at fortælle eleverne om vigtigheden af de studiemetoder, vi førhen underviste i, måske ved at indtænke dem i nogle af elevernes nye forløb eller i den daglige undervisning.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater