Steen Beck glemte Rødhætte
I Gymnasieskolen nummer 4, 2017 skriver Steen Beck om perspektivet i gymnasiereformen på baggrund af erfaringerne fra 2005. Det er en kronik med mange gode oplysninger og overvejelser. Han sætter fingeren på moderniseringshysteriet dengang og peger på Ziehes gode anderledeshed som en slags afløser. Desuden er han lige ved at genindføre den høje faglighed, som stort set hvert eneste gymnasium i 1970’erne og 80’erne havde som deres højest prioriterede målsætning.
I den forbindelse kan det undre, at Beck helt kommer uden om den karakterskala, der siden har invalideret store dele af hele vores uddannelsessystem. Dette især fordi han også taler om både kreativitet og innovation. 12-skalaen var som bekendt Haarders og Richardsons kvælende forskræp til 2005-reformen. Selvstændighed faldt ud som vurderingskriterium og blev afløst af rigtighed. Eleverne skulle rette ind og svare fejlfrit, altså svare netop det, læreren mener. Jeg kalder det Rødhætte-kriteriet: Bliv på stien. Den tankegang udelukker da enhver form for både kreativitet og innovation.
Siggi Kaldan
Mag.art., pensioneret fra Ikast Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode