Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
bloggerlouise_daugaard_madsen

Sparringens guld

23. januar 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Sparring er virkelig guld værd.
Det er tidsbesparende, der gives nye ideer til undervisningsmetoder, og det skaber et godt samarbejde kollegaer imellem.
Desværre er sparring dog flere steder overset, og særligt nye lærere må ofte famle i blinde for at opfinde den dybe tallerken eller i hvert fald for at overleve. De mere erfarne lærere tænker måske ikke over, at deres materialer kan gavne andre. Måske føler de ikke, der er tid til sparring, eller måske ønsker de ikke at dele, for tænk hvis en anden gjorde materialet bedre. Ja tænk engang- skønt!

Jo mere vi kan bruge hinanden som fagkollegaer, jo bedre bliver vi som undervisere, og jo bedre bliver det materiale, vi underviser i.  Sparring kan finde sted på flere måder, og vi bør som undervisere blive mere bevidste om, hvordan vi hver især kan bidrage til at skabe et godt sparringsmiljø; det gælder udarbejdelsen af egne undervisningsmaterialer, eksamenstekster, succeshistorier men sandelig også manglen på samme. En gang imellem burde vi ligeledes blive bedre til at observere en anden kollegas time, for også her kan man rent faktisk blive inspireret.

Hvis man er i den uheldige situation, at vidensdeling er en by i Rusland på ens arbejdsplads, er der heldigvis hjælp at hente flere andre steder fra; Bl.a. er der oprettet en gruppe på facebook med navnet ”Ideudvikling for danskundervisere”, hvor man kan få alt fra gode råd til hele undervisningsforløb. Endvidere er også www.emu.dk værd at nævne i denne forbindelse.

På Frederiksberg Tec, htx, bliver vidensdeling i høj grad prioriteret og udført. Da jeg i sommer for første gang skulle have et danskhold til eksamen, stod tre lærere straks klar med tidligere eksamensspørgsmål og tekster, og en fjerde gik i gang med at søge efter gode tekster til de emner, der ikke allerede var spørgsmål til.
Kort sagt blev min arbejdsbyrde virkelig formindsket, og jeg værdsatte hver en del, der blev gjort for mig. Vidensdeling er hos os ikke en pligt, men noget man har lyst til, og denne lyst har især bidraget til, at vi kollegialt har det fantastisk sammen.

Opsummerende kan det siges: Som ny lærer kan det i særdeleshed være en kæmpe hjælp at få inspiration og råd af de mere erfarne lærere, men det er ikke blot de nye, der kan lære noget. De erfarne lærere kan med deres viden bidrage til at skabe et godt læringsmiljø. Sparring kommer ikke af sig selv; man skal yde før man kan nyde!

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater