Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
bloggerlouise_daugaard_madsen

Sparringens guld

23. januar 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Sparring er virkelig guld værd.
Det er tidsbesparende, der gives nye ideer til undervisningsmetoder, og det skaber et godt samarbejde kollegaer imellem.
Desværre er sparring dog flere steder overset, og særligt nye lærere må ofte famle i blinde for at opfinde den dybe tallerken eller i hvert fald for at overleve. De mere erfarne lærere tænker måske ikke over, at deres materialer kan gavne andre. Måske føler de ikke, der er tid til sparring, eller måske ønsker de ikke at dele, for tænk hvis en anden gjorde materialet bedre. Ja tænk engang- skønt!

Jo mere vi kan bruge hinanden som fagkollegaer, jo bedre bliver vi som undervisere, og jo bedre bliver det materiale, vi underviser i.  Sparring kan finde sted på flere måder, og vi bør som undervisere blive mere bevidste om, hvordan vi hver især kan bidrage til at skabe et godt sparringsmiljø; det gælder udarbejdelsen af egne undervisningsmaterialer, eksamenstekster, succeshistorier men sandelig også manglen på samme. En gang imellem burde vi ligeledes blive bedre til at observere en anden kollegas time, for også her kan man rent faktisk blive inspireret.

Hvis man er i den uheldige situation, at vidensdeling er en by i Rusland på ens arbejdsplads, er der heldigvis hjælp at hente flere andre steder fra; Bl.a. er der oprettet en gruppe på facebook med navnet ”Ideudvikling for danskundervisere”, hvor man kan få alt fra gode råd til hele undervisningsforløb. Endvidere er også www.emu.dk værd at nævne i denne forbindelse.

På Frederiksberg Tec, htx, bliver vidensdeling i høj grad prioriteret og udført. Da jeg i sommer for første gang skulle have et danskhold til eksamen, stod tre lærere straks klar med tidligere eksamensspørgsmål og tekster, og en fjerde gik i gang med at søge efter gode tekster til de emner, der ikke allerede var spørgsmål til.
Kort sagt blev min arbejdsbyrde virkelig formindsket, og jeg værdsatte hver en del, der blev gjort for mig. Vidensdeling er hos os ikke en pligt, men noget man har lyst til, og denne lyst har især bidraget til, at vi kollegialt har det fantastisk sammen.

Opsummerende kan det siges: Som ny lærer kan det i særdeleshed være en kæmpe hjælp at få inspiration og råd af de mere erfarne lærere, men det er ikke blot de nye, der kan lære noget. De erfarne lærere kan med deres viden bidrage til at skabe et godt læringsmiljø. Sparring kommer ikke af sig selv; man skal yde før man kan nyde!

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater