Sparringens guld
Sparring er virkelig guld værd.
Det er tidsbesparende, der gives nye ideer til undervisningsmetoder, og det skaber et godt samarbejde kollegaer imellem.
Desværre er sparring dog flere steder overset, og særligt nye lærere må ofte famle i blinde for at opfinde den dybe tallerken eller i hvert fald for at overleve. De mere erfarne lærere tænker måske ikke over, at deres materialer kan gavne andre. Måske føler de ikke, der er tid til sparring, eller måske ønsker de ikke at dele, for tænk hvis en anden gjorde materialet bedre. Ja tænk engang- skønt!
Jo mere vi kan bruge hinanden som fagkollegaer, jo bedre bliver vi som undervisere, og jo bedre bliver det materiale, vi underviser i. Sparring kan finde sted på flere måder, og vi bør som undervisere blive mere bevidste om, hvordan vi hver især kan bidrage til at skabe et godt sparringsmiljø; det gælder udarbejdelsen af egne undervisningsmaterialer, eksamenstekster, succeshistorier men sandelig også manglen på samme. En gang imellem burde vi ligeledes blive bedre til at observere en anden kollegas time, for også her kan man rent faktisk blive inspireret.
Hvis man er i den uheldige situation, at vidensdeling er en by i Rusland på ens arbejdsplads, er der heldigvis hjælp at hente flere andre steder fra; Bl.a. er der oprettet en gruppe på facebook med navnet ”Ideudvikling for danskundervisere”, hvor man kan få alt fra gode råd til hele undervisningsforløb. Endvidere er også www.emu.dk værd at nævne i denne forbindelse.
På Frederiksberg Tec, htx, bliver vidensdeling i høj grad prioriteret og udført. Da jeg i sommer for første gang skulle have et danskhold til eksamen, stod tre lærere straks klar med tidligere eksamensspørgsmål og tekster, og en fjerde gik i gang med at søge efter gode tekster til de emner, der ikke allerede var spørgsmål til.
Kort sagt blev min arbejdsbyrde virkelig formindsket, og jeg værdsatte hver en del, der blev gjort for mig. Vidensdeling er hos os ikke en pligt, men noget man har lyst til, og denne lyst har især bidraget til, at vi kollegialt har det fantastisk sammen.
Opsummerende kan det siges: Som ny lærer kan det i særdeleshed være en kæmpe hjælp at få inspiration og råd af de mere erfarne lærere, men det er ikke blot de nye, der kan lære noget. De erfarne lærere kan med deres viden bidrage til at skabe et godt læringsmiljø. Sparring kommer ikke af sig selv; man skal yde før man kan nyde!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode