Slagtebænk standpunktskarakter
I realskolen fik vi faglige gennemsnitskarakterer baseret på periodens præstationer og afleveringer. Et fint middel til en effektiv indlæring og disciplin omkring fremmøde og tidsfrister.
Som desværre er forbudt i dagens gymnasium. Påtalen falder straks, hvis man forsøger, med henvisning til ministeriets hjemmeside: ”Standpunktskarakterer udtrykker efter reglerne i uddannelsesbekendtgørelserne for de treårige gymnasiale uddannelser graden af den enkelte elevs opfyldelse af målene for faglig viden, indsigt og metode i den pågældende læreplan og i forhold til det tidspunkt, hvor karakteren gives. Det vil sige, at standpunktskarakteren skal udtrykke underviserens faglige skøn i forhold til den enkelte elevs opfyldelse af disse kriterier.”
Læringseffekten af standpunktskarakterer kan passende beskrives med et kvad inspireret af Degnens vise:
”Hvis du ikke laver no’t, bliver det vær’ og værre, stilene sig hober op, og du vil intet lære! Lektier er et must. Ellers er du lost! Knud han smiler saligt, han er ferm på en PC. Lister, de kan hackes, og stile loades ne’. Man retter lidt i teksten, så hva’ der svært ved det? Sådan er’ed jo, ja, det er’ed jo! Karakteren nærmer sig, sku’ gerne være i top, så Knu’ han møder tidligt frem, og uden kaffekop. Hånden er i vejret, så hans to’er dobles op. Sådan er’ed jo, ja, det er’ed jo! Det ved I, og det ved jeg, men vi veddet godt nok hver for sig! Men til sluteksamen, blir han svimmel og så bleg. ’Må jeg trække om?’ be’r Knu’, dog censor svarer nej! Men gir ham nådigt nul-to, så Knu’ han dumper ej. Sådan er’ed jo, ja, det er’ed jo!”
Hvor ville jeg gerne kunne genbruge kontrakten fra min klasse på Tacoma Community College: Hver aflevering tæller 3 point på baggrund af overskuelighed, fuldstændighed og korrekthed. For sen aflevering tæller 0 point. Den endelige karakter baseres på afleveringer, test og slutprøve. De fem test tæller hver 100 point, den laveste negligeres. Afleveringerne opskaleres til 100 point. Slutprøven tæller 200 point. De 700 point svarer til 100 procent. Karakteren er 12 indtil 90 procent, så 10 indtil 80 procent, så 7 indtil 70 procent, så 4 indtil 60 procent. Ellers 02 eller mindre. En test kan ikke tages om, men kan tages senere i tilfælde af dokumenteret sygdom.
Hvad med en mellemvej? Erstat standpunkt med gennemsnit baseret på observerede præstationer og ikke på et personligt skøn, som alt for ofte sættes under pres af smarte hurtigtalere. For det er vel læring, det handler om i den humboldtske dannelsesskole, eller er det?
Allan Tarp
VUC Aarhus
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode