Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Slagtebænk standpunktskarakter

7. oktober 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I realskolen fik vi faglige gennemsnitskarakterer baseret på periodens præstationer og afleveringer. Et fint middel til en effektiv indlæring og disciplin omkring fremmøde og tidsfrister.

Som desværre er forbudt i dagens gymnasium. Påtalen falder straks, hvis man forsøger, med henvisning til ministeriets hjemmeside: ”Standpunktskarakterer udtrykker efter reglerne i uddannelsesbekendtgørelserne for de treårige gymnasiale uddannelser graden af den enkelte elevs opfyldelse af målene for faglig viden, indsigt og metode i den pågældende læreplan og i forhold til det tidspunkt, hvor karakteren gives. Det vil sige, at standpunktskarakteren skal udtrykke underviserens faglige skøn i forhold til den enkelte elevs opfyldelse af disse kriterier.”

Læringseffekten af standpunktskarakterer kan passende beskrives med et kvad inspireret af Degnens vise:

”Hvis du ikke laver no’t, bliver det vær’ og værre, stilene sig hober op, og du vil intet lære! Lektier er et must. Ellers er du lost!  Knud han smiler saligt, han er ferm på en PC. Lister, de kan hackes, og stile loades ne’. Man retter lidt i teksten, så hva’ der svært ved det? Sådan er’ed jo, ja, det er’ed jo! Karakteren nærmer sig, sku’ gerne være i top, så Knu’ han møder tidligt frem, og uden kaffekop. Hånden er i vejret, så hans to’er dobles op. Sådan er’ed jo, ja, det er’ed jo! Det ved I, og det ved jeg, men vi veddet godt nok hver for sig! Men til sluteksamen, blir han svimmel og så bleg. ’Må jeg trække om?’ be’r Knu’, dog censor svarer nej! Men gir ham nådigt nul-to, så Knu’ han dumper ej. Sådan er’ed jo, ja, det er’ed jo!”

Hvor ville jeg gerne kunne genbruge kontrakten fra min klasse på Tacoma Community College: Hver aflevering tæller 3 point på baggrund af overskuelighed, fuldstændighed og korrekthed. For sen aflevering tæller 0 point. Den endelige karakter baseres på afleveringer, test og slutprøve. De fem test tæller hver 100 point, den laveste negligeres. Afleveringerne opskaleres til 100 point. Slutprøven tæller 200 point. De 700 point svarer til 100 procent. Karakteren er 12 indtil 90 procent, så 10 indtil 80 procent, så 7 indtil 70 procent, så 4 indtil 60 procent. Ellers 02 eller mindre. En test kan ikke tages om, men kan tages senere i tilfælde af dokumenteret sygdom.

Hvad med en mellemvej? Erstat standpunkt med gennemsnit baseret på observerede præstationer og ikke på et personligt skøn, som alt for ofte sættes under pres af smarte hurtigtalere. For det er vel læring, det handler om i den humboldtske dannelsesskole, eller er det?

Allan Tarp
VUC Aarhus

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater