Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Slagtebænk dannelse

12. august 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Formynderi? spurgte antikkens Grækenland. De vidende, sofisterne, sagde: Nej, for oplyst kan vi afsløre skjult formynderi, når vedtægt præsenteres som natur.

De bedrevidende filosofister sagde: Ja, for alt fysisk er eksempler på metafysiske former, som kun vi fra akademiet kan se. Senere gav kirken samme svar, blot med kloster og paver i stedet for akademi og filosoffer.

Metafysikken fik dog et knæk med Newtons fysik: Nej, månen bevæger sig ikke mellem stjernerne, den falder mod jorden som æblet. Nej, de adlyder ikke en uberegnelig metafysisk vilje, men deres egen beregnelige fysiske vilje. Nej, fysisk vilje, kraft, opretholder ikke, men ændrer tilstande.

Når æbler og måner adlyder egen vilje og ikke en formynders, kan vi mennesker gøre det samme: Oplyste kan vi debattere og stemme. Og oplysningstiden skabte to republikker, en amerikansk og en fransk. Men også tysk antioplysning, hvor Hegel opfandt en metafysisk Ånd, der udtrykker sig i folkenes historie, skøn kunst og Bildung, dannelse.

Det kunne Preussen så bruge, da Napoleon besatte Berlin efter endnu et mislykket tysk forsøg på at kvæle den franske republik. Humboldt skabte en dannelsesskole med tre mål: Befolkningen må ikke oplyses, så forlanger den demokrati som i Frankrig. Den skal i stedet indpodes en nationalfølelse, så den ser sig som et folk, der følger Åndens vilje ved at bekæmpe andre folk, især det franske. Og endelig skal blodadelen erstattes af en vidensadel, som udsorteres blandt folkets talenter og dannes, så den kan færdes ved hoffet.

Den antioplysende dannelse slugtes råt af dansk romantik. På universitetet skulle didaktikken fastlægge dannelsens indhold, så skolen kunne opbygges som et (ud)dannelsessystem gennemsyret af

Humboldts dannelse. Tale- og talsproget indeholder republikkens fem vigtigste aktiviteter: at læse, at skrive, at tale samt at måle jord og at genforene tal, geometri og algebra. Disse blev samlet i to aktiviteter, at ”danske” og at ”matematikke”.

Den manglende oplysning kunne så skjules ved at afskaffe eller sænke bestågrænsen ved skriftlig eksamen. Og ved at fastholde en mundtlig eksamen, hvor byger af ledende spørgsmål sikrer, at de unge består ved bare at møde op.

Undskyld, Napoleon forlod Berlin for 200 år siden. Så pensioner nu dannelsen, og indfør i stedet republikkens highskole fra 8. klasse med individuel talentudvikling gennem daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke af praktisk eller teoretisk art; og sammen med lærere, der kun underviser i deres hovedfag.

Allan Tarp
VUC Aarhus

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater