Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Skal vi underholde eleverne?

11. marts 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasieskolen vil komme ud af trit med resten af verden, hvis vi ikke kommer i gang med at følge med.

I en undersøgelse fra 2003 af 1g-elevers opfattelse af kemifaget kan man læse følgende:

”Det er de færreste kemilærere, der kan eller vil basere deres undervisning på, at den skal være spændende, hyggelig og bekræftende for eleverne.”

Uha… Hvad vil vi så basere den på? Kedsomhed? Gælder det kun for kemilærere eller også for andre faggrupper? Skal elever bare sidde på deres flade, sige det læreren gerne vil høre, og se interesserede ud resten af tiden? Hvis det er, hvad vi forventer af dem, vil alle parter blive dybt frustrerede, og eleverne vil forsvinde ind i Facebook, inden vi får set os om.

Vi er nødt til at tage udgangspunkt i elevernes verden, og den er fyldt med spændende og hurtigt skiftende tilbud, som vi skal konkurrere med. Vi er nødt til at være bevidste om, at de unge er væsentlig anderledes end for bare 10 år siden. Det stiller krav til os som undervisere, om at vi må forandre vores praksis, så vi følger med. For vi vil vel ikke være som kemilærerne i citatet ovenfor, vel?

Hvordan oplever vi det, når der stilles krav til os om at ændre vores praksis? For mange af os er lærergerningen et kald, og kritik af vores praksis føles som kritik af vores personlighed og værdisystem. Derfor kan vi reagere med identitetsforsvar i form af fx projektion (det er eleverne, der er noget galt med), fortrængning (der er ikke noget problem) eller forskydning (det er ledelsens/ministeriets/samfundets problem). For det er ikke sjovt at skulle ændre sin identitet, hvis man ikke selv har lyst til det. 

Tænk hvis eleverne opfattede kritik fra os som kritik af deres inderste identitet. Vi forventer, at vores elever kan forholde sig konstruktivt til kritik, og at de kan forandre deres praksis efter det input, de får. Og de får jo hele tiden input i form af karakterer, respons på opgaver osv. Burde de så ikke også kunne forvente samme professionalisme af os?

Problemet med utidssvarende praksis er særlig tydeligt i kemifaget på stx. Her er der meget langt fra læreplanens intentioner om at tage udgangspunkt i temaer, der er relevante for elevernes liv og hverdag, til kemiundervisningen i praksis. Praksis er præget af ”vi gør som vi altid har gjort, og det plejer vi at virke”. Det afspejles i lærebogssystemerne, der heller ikke lever op til læreplanens intentioner, for hvis de gjorde, ville de ikke kunne sælges. Der er således en massiv modstand mod ændringer, og det kommer absolut ikke eleverne til gode. 

Gymnasieskolen vil komme ud af trit med resten af verden, hvis vi ikke kommer i gang med at følge med. Så for at svare på det indledende spørgsmål: Ja, vi skal sørge for spændende, underholdende og bekræftende undervisning, der kan udvide elevernes horisonter og skabe interesse for deres omverden. Vi må se holdningen i indledningscitatet som et skræmmende eksempel på utidssvarende praksis og komme i gang med at rykke os.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater