Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Skriftlighed
Anne Boie Johannesson

Skal vi stadig skrive rapporter?

14. april 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvorfor skal eleverne skrive rapporter i de naturvidenskabelige fag på C-niveau? Husker vi at fortælle dem om genrens relevans? Og er genren egentlig relevant på C-niveau?

Rapporter er simplificerede former af de artikler, som forskere får publiceret i naturvidenskabelige tidsskrifter. En af pointerne med rapportskrivning er, at eleverne skal lære at skrive i den bundne form, som disse artikler har, og at de skal kunne beskrive eksperimentelt arbejde på en måde, så det bliver reproducerbart for andre.

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at dokumentere det eksperimentelle arbejde, så eleverne kan huske det til eksamen. Men derfra og til at rapportskrivning er den altdominerende skriftlige genre på kemi C, er der altså temmelig langt. Eleverne har svært ved at se formålet ved rapportskrivningen, ud over at opfylde lærerens krav til dem og undgå at få fravær. Det med at lære hvordan forskningsartikler er bygget op, er ikke særlig vedkommende eller motiverende for dem. De læser ikke selv forskningsartikler, og de færreste af dem drømmer om en fremtid som laboratoriekemikere, når de går i 1g.

Det er også tvivlsomt, om rapportformen er effektiv i forhold til elevernes læring. Får de tænkt sig om og anvendt fagets tankegang, når de skriver dem, eller gælder det om at komme hurtigst og lettest igennem dem? Mine erfaringer siger, at der foregår en del aktivitet over Facebook og Studieportalen i forbindelse med skrivningen. Mit hf-hold nåede fx alle frem til, at ”fedtstoffer tilhører gruppen af lupiner”. Ingen af dem reflekterede over rimeligheden i udsagnet…

Jeg vil meget hellere sætte eleverne til at lave produkter, der kræver, at de reflekterer over stoffet og over sammenhængen mellem den mundtlige og den skriftlige dimension af faget. Det kan fx foregå ved, at de tager de fotos eller optager små videosekvenser med deres mobiler, mens de laver eksperimentelt arbejde. Derefter laver de en film, screencast eller interaktiv plakat (Wix) om eksperimentet. Her stiller jeg krav om, at der skal være tilhørende teori, kemiske reaktioner og forklaringer, beskrivelse af fremgangsmåden samt beregninger og diskussion af resultaterne. Det kræver mere af elevernes forståelse, at de mundtligt skal forklare det, de har lavet skriftligt (fx reaktionsskemaer og beregninger), samtidig med at det bevidstgør dem om forskellen på talt og skrevet fagsprog. Så begynder der at være en større pointe med skriftligheden. Hvis der så samtidig kobles en reel målgruppe på, så modtageren ikke kun er læreren, men et bredere publikum vil elevernes motivation også øges.

Med andre ord synes jeg, at der er stor fornuft og spændende perspektiver i det udvidede skriftlighedsbegreb: ”Skriftlige arbejder er ikke bare ord på print, men skal forstås i en udvidet betydning som produktivt arbejde i relevante udtryksformer og medier” (Ellen Krogh, 2010, SDU). Det giver øgede muligheder for spændende produkter samt øget motivation og læring hos eleverne.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Hvordan er det så gået?

  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • Anne Boie Johannesson

    Skriftlighed i grupper – ifølge eleverne

  • Anne Boie Johannesson

    Så kører vi

  • Anne_Boie J Ny

    Kreativ skriftlighed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater