Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Skriftlighed
Anne Boie Johannesson

Hvordan er det så gået?

4. april 2017
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg skrev i starten af året om, hvordan jeg ville eksperimentere med det skriftlige arbejde på mit kemi A-hold. Vi havde i kemigruppen set et behov for at arbejde mere målrettet med at få løftet de svage elever, da erfaringerne på landsplan siger, at 12-13 % dumper til den skriftlige eksamen.

Formålet med eksperimenterne med det skriftlige arbejde var først og fremmest at give eleverne en metabevidsthed og et metasprog om opgaverne. Det skulle hjælpe dem til at afkode, hvad der blev forventet af dem, og til at kunne arbejde sammen på en kvalificeret måde. Til det formål fik eleverne et modul til at skrive stikord i grupper til hver opgave i et kommende afleveringssæt. Sidst i modulet kunne de spørge de andre grupper og mig, hvis der var opgaver, som de ikke vidste, hvordan de skulle gribe an.

Men det var faktisk ikke så let i praksis. Det var svært at få eleverne til at snakke om opgaverne uden at gå i gang med at løse dem. Resultatet af disse moduler endte derfor ofte med, at de nåede at lave en lille del af afleveringssættet, uden at de havde fået det overblik over løsningsstrategier, som jeg havde håbet på. Næste gang jeg får et kemi A-hold, vil jeg prøve at holde dem mere i hånden undervejs ved at styre processen mere.

Det viste sig at være bedre at sætte eleverne til at rette og kommentere hinandens opgaver i grupper. De var glade for at få indsigt i andre måder at formulere sig på, og det hjalp dem til at vurdere hvilken betydning forskellige fejltyper har. Der har ikke været tid til det mange gange, men vi har gjort det 3-4 gange i løbet af året, og det vil jeg gentage på mit næste kemi A-hold.

Jeg havde også en plan om, at hver elev skulle have sit eget Google Site, hvor rettede opgavesæt og rapporter blev lagt op. Så skulle eleven skrive en konklusion ud fra rettelserne og vedkommendes arbejde med sættet, samt beslutte hvilke fokuspunkter der skulle være i næste afleveringssæt. Eleverne skulle på de samme sites lave opgavemanualer i punktform, således at når de fik en bestemt type opgave, kunne de finde deres manual med fremgangsmåde til løsning af opgaven.

Eleverne har arbejdet konstruktivt med deres sites, og især opgavemanualerne har været gode, dels til forklarende og fortolkende opgaver, der normalt volder en del problemer, og dels til “slaveopgaver”, hvor der skal regnes og skrives en del. I førstnævnte tilfælde hjælper manualerne eleverne til at huske de nødvendige led i argumentationen, og i sidstnævnte tilfælde kan de kopiere standardtekst og -beregninger, og så udskifte de nødvendige dele. Det sparer en hel del tid til en presset eksamen. Eleverne har givet udtryk for at specielt opgavemanualerne har hjulpet dem meget, så det ser ud til at det er en god vej at gå.

I øvrigt har mine elever arbejdet i grupper om de første afleveringssæt i efteråret, hvorefter det har været valgfrit om, og hvordan de vil arbejde sammen. Det er stadig størstedelen af eleverne, der arbejder sammen, men på den måde at de laver afleveringsopgaverne hver for sig til at starte med. Derefter mødes de i grupper og diskuterer dem igennem og giver input på hinandens argumentation. Hvis de har problemer, får de hjælp af andre grupper og evt. mig. Det er efter min mening en rigtig god måde at arbejde på, og det forebygger, at eleverne fristes til at søge hjælp på diverse opgaveportaler.

Nu er året endnu ikke slut, og eleverne har ikke været til eksamen endnu, men de klarer sig markant bedre end tilsvarende hold, som jeg tidligere har haft, og de giver udtryk for, at de har fået stort udbytte af måden, vi har arbejdet med de skriftlige opgaver på. De har fået et godt fagsprog, fordi de er vant til at diskutere med hinanden, og de føler sig rimelig trygge med hensyn til at komme til skriftlig eksamen.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • Anne Boie Johannesson

    Skriftlighed i grupper – ifølge eleverne

  • Anne Boie Johannesson

    Så kører vi

  • Anne_Boie J Ny

    Kreativ skriftlighed

  • Anne Boie Johannesson

    Skal vi stadig skrive rapporter?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater