Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Skriftlighed
Anne_Boie J Ny

Kreativ skriftlighed

26. august 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Omlagt skriftlighed – hvordan gør vi det, uden at det ender med, at vi arbejder mere, når vi både er til stede, mens de skriver, og vi også skal rette bagefter?

Jeg er superglad for omlagt skriftlighed, dvs. for skemalagt elevtid. Fordelene er store: Eleverne når at starte på deres skriftlige opgaver i timerne, de kan få hjælp undervejs i skriveprocessen, det er nemmere at arbejde med gruppeprodukter og formativ evaluering undervejs, eleverne kan give hinanden feed-forward osv.

Der er selvfølgelig også nogle vigtige pointer, som vi skal overveje: Hvordan gør vi det, uden at det ender med, at vi arbejder mere, når vi både er til stede, mens de skriver, og vi også skal rette bagefter?  Det gælder om at tænke anderledes, end vi plejer. Vi kan med fordel udnytte, at vores elever rigtig gerne vil samarbejde, og i vid udstrækning gør det, også i de individuelle opgaver. Derfor er det oplagt at lave flere gruppeopgaver.

Det er også oplagt at inddrage de sociale medier, som eleverne i forvejen lever igennem. Det kan være Youtube, blogs, wikier, deling af produkter i en Facebookgruppe m.m. Skriftlighed er nemlig mange ting: ”Skriftlige arbejder er ikke bare ord på print, men skal forstås i en udvidet betydning som produktivt arbejde i relevante udtryksformer og medier” (Ellen Krogh, 2010, SDU). 

I mit ene fag, kemi, arbejder eleverne altid i grupper, også om de skriftlige produkter. De skal trænes i den traditionelle rapportgenre, hvilket foregår kollaborativt i Googledocs. Desuden laver de wikier over grundlæggende begreber og sammenhængene mellem disse, screencasts/film hvor et forsøg eller et delemne dokumenteres og forklares, interaktive plakater, der dokumenterer projektarbejde osv.

I mit andet fag, dansk, arbejder eleverne også i grupper langt hen ad vejen. Eleverne laver fx wikier, hvor begreber i analysemodeller forklares og illustreres med eksempler, de holder taler og laver kampagnefilm, de skriver blogs m.m. Selvfølgelig skal de almindelige stilegenrer også trænes, men det kan med fordel gøres i grupper langt hen ad vejen. Det giver mere reflekterede stile, og eleverne er superglade for at læse hinandens stile, fordi de så ser mange forskellige måder at løse den samme opgave på.

En undtagelse til princippet om gruppeprodukter gælder dog træning i eksamensopgaver, der også bør laves individuelt op til eksamen.

Rettearbejdet i begge fag foregår ofte i timerne, hvor vi ser produkterne sammen, og eleverne får feedback med det samme. Andre gange retter jeg hjemme, men antallet af opgaver er ikke så stort, når der arbejdes i grupper.

Fælles for det skriftlige arbejde i mine fag er at eleverne altid får feed-forward undervejs, både af mig og af klassekammeraterne, og at produkterne ikke længere kun er fra dem til mig, men i høj grad også bliver til resten af klassen, og ind i mellem også til resten af verden.

Det skriftlige arbejde bliver bedre og sjovere, både for eleverne og for mig, uden at det giver merarbejde.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Hvordan er det så gået?

  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • Anne Boie Johannesson

    Skriftlighed i grupper – ifølge eleverne

  • Anne Boie Johannesson

    Så kører vi

  • Anne Boie Johannesson

    Skal vi stadig skrive rapporter?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater