Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Selvcensur er et alvorligt problem

14. oktober 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Mange tænker måske på fjerne lande, når de hører ordet censur, men selvcensur er faktisk et problem på helt almindelige danske arbejdspladser. 40 procent af FTF's medlemmer frygter for deres ansættelse, hvis de udtaler sig kritisk (www.b.dk 29/7 2013), og hver syvende af Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) tillidsrepræsentanter oplever, at ledelsen begrænser ytringsfriheden (gymnasieskolen.dk 13/11 2013). Det er et tab for den offentlige debat, hvor vi kunne bidrage til en mere oplyst uddannelsesdebat; og det er utilfredsstillende for gymnasielærerne.

22/9 deltog jeg for GL i et seminar om ytringsfrihed arrangeret i samarbejde mellem Dansk Magisterforening, BUPL, GL og et forskerhold fra Roskilde Universitet. Seminarets konklusion var netop, at selvcensur er et stort problem. Sammen med forskerne arbejder vi på at sætte øget fokus på dette og på at få tungere videnskabeligt belæg for problemets omfang. For det er svært at få politikerne til at gøre noget, så længe der ikke er ”lig på bordet”. Der står jo i Grundloven, at vi har ret til at ytre os. Så hvad er problemet?

Problemet er hverken mangler i Grundloven eller tusinder af sager, hvor ledelser åbenlyst krænker os med sanktioner. Problemet er, at ledelserne reelt ikke risikerer noget, hvis de udsætter ansatte for ”skjulte” sanktioner (upopulære arbejdsopgaver, påstande om samarbejdsvanskeligheder og så videre). Og blot frygten for dette ser ud til at kunne bremse ytringerne (jævnfør Rasmus Willig, Politiken 22/9 2012). Det opdager politikerne blot ikke, da bremsede ytringer jo af natur ikke kan ses. Et andet ”skjult” problem kan være, hvis skolerne indskrænker debatten i de rum, hvor medarbejdere i fællesskab drøfter skolens anliggender (for eksempel pr-møder).

Derfor er det godt, at GL's ledelse har sat ytringsfrihed på dagordenen (gymnasieskolen.dk), og at Annette som foreningens formand tæt følger regeringens whistleblowerudvalg. Vi skal kæmpe for, at ledere skal kunne sanktioneres, hvis de bryder de ansattes ret. Vi skal samtidig kæmpe for, at den interne debat på gymnasieskolerne styrkes. Jeg opfordrer til, at man i samarbejdsudvalgene drøfter muligheden for og rammerne for ytringer internt og eksternt. En anden oplagt mulighed er at udnytte det kollektiv, som fagforeningen udgør: Brug jeres lokale GL-klub, og lad fællesskabet udtale sig. Flere stemmer giver beskyttelse af den enkelte og samtidig øget styrke og legitimitet til ytringen.

Kåre Blinkenberg,
medlem af GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater