Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Så lad os da tale om faglige krav

14. september 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Min personlige velkomsthilsen til Ellen Trane Nørby.

”Det skal nok blive synligt, at vi er en regering, der ikke er bange for at tale om faglige krav,” udtaler den nyudnævnte minister for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby (ETN), i sidste nummer af Gymnasieskolen. Det var den forrige regering nu heller ikke. ETN's forgænger på taburetten afbrød vel kun grammofonpladen om de faglige krav for at annoncere, at ”nu bliver skolen sjov og spændende, når bare lærerne gør det anderledes!” – alt imens der blev tromlet nye arbejdstidsregler og medfølgende nedskæringer hen over den danske lærerstand. ETN taler om faglige krav – imens regeringen i øvrigt planlægger at spare milliarder i sektoren. Det hænger ikke bedre sammen, end det gjorde for Antorini.

Men har ETN så på indholdssiden noget nyt at sige om faglige krav? Både og; faglige krav, det er stadig noget med karakterer og adgangskrav – dog på 4 i stedet for 02. Et adgangskrav på 4 til gymnasiet har social slagside, og ETN må indrømme, at nogle mønsterbrydere nok vil blive tabt på det. Midt i al spareiveren virker det som en ret ødsel brug af Danmarks vigtigste råstof: viden og uddannelse. ”Jeg tror, at når man ved, at man skal have 4 for at komme ind på gymnasiet, så vil fokus være på det i folkeskolen i stedet for noget så abstrakt som at blive erklæret uddannelsesparat eller ej,” siger ministeren og finder altså trøst i troen – troen på, at firkantede karakterkrav nok skal få de unge op på tæerne og dermed hjælpe, nåja, de fleste …

Ud over den ovennævnte sociale slagside er problemet imidlertid, at der allerede er fokus på karakterer – en overdreven, ødelæggende fokus. Aldrig tidligere har vores elever, svage som stærke, vel været så optagede af karakterer, og hæmmede af dem – ikke ”fagligt inspirerede”, som ETN formoder. Jo mere systemet fokuserer på målinger, test og karakterer, des mere tunnelsyn udvikler både elever og lærere af at performe i forhold til netop det: målinger, test og karakterer – og så kvæles den essentielle faglige nysgerrighed og risikovillighed. Frygten for at fejle og misse de ”livgivende” tocifrede karakterer i den dårligt udtænkte 7-trins karakterskala presser nogle elever (ofte såkalt stærke elever, vel at mærke!) så hårdt, at de brænder sammen. Andre klapper i som østers, opgiver, forsøger at bluffe eller ligefrem snyde sig igennem. Gymnasiets mange fag tilbyder eleverne et væld af perspektiver på tilværelsen, igennem hvilke de kan udfordre og udvikle sig selv, såvel fagligt som menneskeligt; hvorfor lyder spørgsmålet fra dem i stigende grad blot: ”Hvordan kan jeg få højere karakterer?” Er det det, de, eller vi som samfund, har behov for?

Praktikere ser virkeligheden; på Øregård Gymnasium har man eksempelvis igangsat et projekt, hvor man vil give færre karakterer, netop for at flytte elevernes fokus væk fra simple mål, test og tal og skabe et stærkere, sundere studiemiljø, hvor eleverne tør lære. Kære ETN, vi gymnasielærere er heller ikke bange for at tale om faglige krav – tværtimod. Tør du gå i ægte dialog med os om konsekvenserne af socialt skæve adgangskrav og karakterræs? Hele sektoren, og frem for alt eleverne, har behov for sådan en minister.

Tomas Kepler
Aalborghus Gymnasium
Medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater