Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Gymnasiereform 2016 Matematik B
blogger Rene Vester Kjær

Så indfør da den stopprøve

5. oktober 2016
Skrevet af_
René Vester Kjær
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Nu hvor matematik på B-niveau bliver obligatorisk hos næsten alle gymnasieelever, så har man ønsket, at der skulle være en matematikprøve efter tre måneder i 1.g. Spørgsmålet har så været, hvad den prøve skulle betyde. Skal den betyde, at en elev, der ikke har klaret sig tilfredsstillende efter den prøve, får en sød snak med sin lærer om, at eleven nok er nødt til at arbejde lidt mere med sit fag? Eller skal en dumpet prøve betyde, at eleven får at vide, at hvis man ikke består omprøven, (som så kunne komme ved juletid) så er eleven nødt til at forlade de gymnasiale jagtmarker og finde føde et andet sted?

Af en eller anden årsag, som jeg ikke forstår, så ser det ud til, at størstedelen af gymnasielærere er imod indførelse af stopprøver, som det sidste er et eksempel på. For det er jo synd for eleven. Men stop lige op engang, for hvad er der egentlig galt med stopprøver? Er den ikke et enkelt og funktionelt redskab til at vise eleverne, hvad de bør være i stand til som minimum, og en god motiverende faktor til at få styr på disse dele?
Jeg kan huske, da jeg startede på uni i 95, så fik vi også at vide, at der var en stopprøve, og hvis man ikke havde et snit over seks på sine førsteårs fag efter to år, så kunne man ikke fortsætte. Personligt klarede jeg ikke stopprøven det første år, hvilket kom bag på mig, for jeg havde et pænt snit fra gymnasiet. Men ved reeksamen nogle få måneder senere gik det fint. For mig var stopprøven et godt redskab til at vise, hvad jeg som minimum burde have styr på for at kunne gennemføre en akademisk uddannelse.

Kravene var jo højere, end de var på gymnasiet, og det måtte jeg så tilpasse mig. Men hvorfor kan man ikke gøre det samme på gymnasieniveau? Kravene på gymnasiet er højere, end de er for grundskolen, og stopprøven er et glimrende redskab til at vise eleverne disse krav, og hvad de skal have styr på. Nogle har (ligesom jeg havde) brug for at finde ud af, hvad der kræves af en for at være studerende, og det er sundt at finde ud af i god tid.

Der findes desværre elever, der sover sig igennem det meste af gymnasielivet, som først finder ud af konsekvensen det sidste år, hvor de enten stopper før tid, eller ender med et snit, der viser, at de har spildt deres tid. Enkelte af disse elever burde have fundet ud af i god tid, at de skulle finde noget andet at lave, i stedet for at spilde deres tid på noget, de alligevel ikke fik noget ud af. Men der er også de elever, som jeg tænker, kunne være nået længere, hvis de havde haft en stopprøve at forholde sig til. For hvis stopprøven kunne motivere dem til at udøve den indsats, der gjorde, at de fik styr på minimalkravene, så kunne de muligvis også se, at de faktisk kan lære noget, og at det kan betale sig at gøre en indsats.

For os, der underviser, kan det ovenikøbet betyde, at vi kan forvente, at eleverne har en vis mængde af basal viden, som de kan bygge videre på. Så slipper vi måske for at skulle undervise tredieårselever i stof, som de burde have fået tjek på i 1.g.

Så undskyld mig i øvrigt. Jeg har intet imod stopprøver i 1.g i matematik, for jeg synes ikke, det er synd for eleverne at vise dem, hvad de bør være i stand til. Dertil bør stopprøverne både være stillet centralt og blive vurderet centralt. Hvad en sådan stopprøve indeholder i grove træk, bør lærerne så kende til, så man også fra vores side er klædt på til at forberede dem. Det behøver ikke være særlig høje krav, men krav som burde kunne forventes, at en gymnasieelev lever op til, såsom potensregneregler, simpel ligningsløsning, reduktion og procentregning. Det er jo noget, som de burde have styr på allerede i grundskolen, så hvorfor i alverden skulle man ikke kunne forvente det samme, når de går i gymnasiet?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • image1.jpeg
    Debat

    STX (matB) ⊄ STX (matA)

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • 67858132-F261-4B85-A352-C808C6345F8A_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Afskaf NV og skab plads til en stærkt tiltrængt styrkelse af naturvidenskaben i gymnasiet

  • Peter Hall
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Debat: Juster grundforløbet – elevernes trivsel er vigtigere end uddannelsernes struktur!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater