Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitikUndervisning Gymnasiereform 2016
67858132-F261-4B85-A352-C808C6345F8A_1_201_a

Afskaf NV og skab plads til en stærkt tiltrængt styrkelse af naturvidenskaben i gymnasiet

14. marts 2022
Skrevet af_
Eik Andreasen

Valget til GL’s Hovedbestyrelse er kommet godt i gang, og der har allerede været mange interessante debatter på de sociale medier og i Gymnasieskolen. Desværre har naturvidenskaben stået lidt i skyggen i denne sammenhæng. Måske er det ikke så mærkeligt, da der faktisk ikke rigtigt er profilerede kandidater med naturvidenskabelige fag opstillet til hovedbestyrelsesvalget (udover mig selv i parentes bemærket). Nu skal dette selvfølgelig ikke lyde som en lang omgang selvprofilering, men jeg synes faktisk, at det er et stort problem, at der er så få kandidater med naturvidenskab, der stiller op som kandidater til valget. På samme måde som vi skal sikre en kønsmæssig balance i Hovedbestyrelsen, er det også vigtigt, at de centrale fakulteter er repræsenteret. Tidligere har eksempelvis Jeppe Kragelund og Nikolaj Melander holdt den naturvidenskabelige fane højt i hovedbestyrelsen, men de stiller ikke op til valg denne gang.
GL’s Hovedbestyrelse har gjort en stor og berettiget indsats for de pressede sprogfag i den seneste år, og på samme vis mener jeg, at vi skal have langt mere fokus på naturvidenskaben – eller STEM-fagene – som på linje med sprogfagene ofte lever en lidt tumultarisk tilværelse på en del skoler. Det er ganske enkelt en paradoksal og strukturel udfordring, at det netop er sproglige studieretninger, der ikke tilskynder til at løfte et naturvidenskabeligt fag til B-niveau.
Siden 2005 har vi haft almen sprogforståelse (AP) og naturvidenskabeligt grundforløb (NV) knyttet til grundforløbet. Karaktererne fra disse fag er medtællende på eksamensbeviset og prøven i naturvidenskabeligt grundforløb er den første eksamen eleverne møder. Det er min erfaring, at netop det har en stor betydning for oplevelsen af naturvidenskab i gymnasiet. Eleverne synes, at det er sværere end det faktisk er, og dermed mister vi faktisk elever på de naturvidenskabelige studieretninger som følge af grundforløbet. Det er et kæmpe problem.
Jeg vil kæmpe for, at vi i GL får nedsat en arbejdsgruppe eller ”tænketank” med vigtige aktører politisk og fra arbejdsmarkedet, der skal granske, hvordan vi sikrer, at de naturvidenskabelige fag bliver tænkt grundigt med i en kommende og meget tiltrængt revision af 2017-gymnasiereformen.
Det vil gå for vidt her at gå ind i mange detaljer om reformjusteringer, men helt konkret, vil jeg kæmpe for, at vi i GL som det første spiller ind med en stærk markering i forhold til det (på de fleste lærerværelser) forhadte grundforløb.
Det kan jo være meget nemt at mene, at grundforløbet bare skal afskaffes, men hvordan sikrer vi, at det, der kommer i stedet, løser de problemer, vi gerne vil løse?
Mit forslag er i første omgang, at vi indfører et obligatorisk 4. naturvidenskabeligt fag, der erstatter naturvidenskabeligt grundforløb (NV).
Ved at afskaffe grundforløbet oplever eleverne ikke at starte to gange i en ny klasse inden for kort tid, og vi skal ikke glemme, at lærerne også har et kæmpe arbejde med at socialisere nye klasser mere end en gang hvert efterår. Dette problem skal i mine øjne løses ved at lade eleverne starte i deres studieretning fra august.
Mit forslag skal ikke ses som, at naturvidenskaben bare vil lukke sig om sig selv ude på skolerne, snarere tværtimod, da det vil give rum til flerfagligt samarbejde omkring væsentlige naturvidenskabelige problemstillinger i samfundet.

Eik Rødgaard Andreasen, underviser i biologi og historie på Christianshavns Gymnasium, TR, GL-netværksbestyrer og medlem af GL’s arbejdspladsudvalg.
Kandidat til hovedbestyrelsesvalget for Liste 3.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • Peter Hall
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Debat: Juster grundforløbet – elevernes trivsel er vigtigere end uddannelsernes struktur!

  • Anders B Frikke NY sort hvid
    Uddannelsespolitik

    SRP-opgaven – endnu engang!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater