Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Reformér gymnasiereformen: 1-2-3!

15. september 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

1. Grundforløbet bør afskaffes! Som det fungerer nu, er dette grundforløb ”spild af tid” og ”træden vande” for både lærere og elever. I mine egne fag – tysk og dansk – har jeg 2 timer i tysk og ingen timer i dansk; de kommer først ind efter ”grund”-forløbet.

2. AT bør afskaffes i sin nuværende form og knyttes til den store opgave, studieretningsprojektet (SRP), som et forsvar af denne. Det ville give mening for eleverne. Som det er nu, skal de først skrive en stor opgave i løbet af 14 dage, hvor den allerede ”løbes i gang” sidst i august – først i september, og hvor den fylder meget i november og frem til skrivedagen. Knap er den og juleferien overstået, så skal eleverne i gang med AT-opgaven, som kan være mere eller mindre fantasifuldt formuleret – og nu er der sørme også kommet en innovationsopgave!!!! Det ville give mening, hvis de to opgaver var knyttet sammen! Hvordan et sådant forsvar så skulle foregå? Måske et internt forsvar?

3. Der bør ”luges ud” i antallet af studieretninger. Hvorfor kan man for eksempel ikke have 4 indgange: en naturvidenskabelig, en sproglig, en samfundsfaglig og en kreativ?

Og så skal tysk og fransk styrkes, men hvordan? I ”gamle dage”, som ikke er så længe siden endda, kunne man vælge en sproglig retning med engelsk, tysk og fransk/spansk/latin og græsk (efter 1.g), og det var en retning, der virkelig gav masser af sproglige kompetencer.

Spansk er et hit – nok mest et fravalg af tysk eller fransk – og når det så kombineres med populære fag som samfundsfag og psykologi eller filosofi, ja, så går det desværre ud over de nævnte fremmedsprog.

Samfundsfag er jo blevet faget i nutidens gymnasium, men hvad skal vi dog med alle disse samf’er? Hvorfor skal det være den altdominerende studieretning på bekostning af alle andre: den naturvidenskabelige, den sproglige og den kreative?

Birthe Foged
Thisted Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater