Reformér gymnasiereformen: 1-2-3!
1. Grundforløbet bør afskaffes! Som det fungerer nu, er dette grundforløb ”spild af tid” og ”træden vande” for både lærere og elever. I mine egne fag – tysk og dansk – har jeg 2 timer i tysk og ingen timer i dansk; de kommer først ind efter ”grund”-forløbet.
2. AT bør afskaffes i sin nuværende form og knyttes til den store opgave, studieretningsprojektet (SRP), som et forsvar af denne. Det ville give mening for eleverne. Som det er nu, skal de først skrive en stor opgave i løbet af 14 dage, hvor den allerede ”løbes i gang” sidst i august – først i september, og hvor den fylder meget i november og frem til skrivedagen. Knap er den og juleferien overstået, så skal eleverne i gang med AT-opgaven, som kan være mere eller mindre fantasifuldt formuleret – og nu er der sørme også kommet en innovationsopgave!!!! Det ville give mening, hvis de to opgaver var knyttet sammen! Hvordan et sådant forsvar så skulle foregå? Måske et internt forsvar?
3. Der bør ”luges ud” i antallet af studieretninger. Hvorfor kan man for eksempel ikke have 4 indgange: en naturvidenskabelig, en sproglig, en samfundsfaglig og en kreativ?
Og så skal tysk og fransk styrkes, men hvordan? I ”gamle dage”, som ikke er så længe siden endda, kunne man vælge en sproglig retning med engelsk, tysk og fransk/spansk/latin og græsk (efter 1.g), og det var en retning, der virkelig gav masser af sproglige kompetencer.
Spansk er et hit – nok mest et fravalg af tysk eller fransk – og når det så kombineres med populære fag som samfundsfag og psykologi eller filosofi, ja, så går det desværre ud over de nævnte fremmedsprog.
Samfundsfag er jo blevet faget i nutidens gymnasium, men hvad skal vi dog med alle disse samf’er? Hvorfor skal det være den altdominerende studieretning på bekostning af alle andre: den naturvidenskabelige, den sproglige og den kreative?
Birthe Foged
Thisted Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode