Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Politiske indspark til diskussionen om en kommende gymnasiereform

11. december 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, har udsendt et tværgående notat: Gymnasiet nu og fremover. Det er et politisk stærkt notat og vil formentligt blive hilst med kyshånd af de mange uerfarne folketingspolitikere.

Desværre nævner EVA ikke den kritik, der har været rejst i forbindelse med flere af EVA's rapporter – rapporter, der for eksempel byggede på et for spinkelt materiale. Det forekommer også besynderligt, at EVA inddrager rapporter fra for eksempel før 2010, i betragtning af at der er indført mere end 100 reformjusteringer. Man kan vel ikke tale om den samme faglighed før og efter 2010, ganske som EVA fastslår, at man ikke kan sammenligne fagligheden før og efter 2005.

Som jeg læser notatet, foreslår og anbefaler EVA blandt andet:
1. Meget mere målstyring, evalueringsdesign og baselines.
2. Færre studieretninger og tydeligvis helst kun studieretninger med AA.
3. Færre C-fag.

Til gengæld kritiserer EVA med rette almen studieforberedelse og studieretningsprojektet for manglende nationale standarder og elevernes retsløshed.

I diskussionerne om gymnasiereformen hører man ofte ordet ”faglighed” blive nævnt. EVA konkluderer (side 6):
”Der er bred enighed blandt relevante aktører om, at fagligheden og det faglige indhold i de gymnasiale uddannelser skal styrkes og udvikles. Men der findes ikke en tilsvarende fælles forståelse af, hvad det vil sige at styrke fagligheden. Og der findes heller ikke målemetoder, hvor man entydigt kan sige, hvordan det står til med fagligheden på de gymnasiale uddannelser.”

Jeg er rystet over, at Copenhagen Business School lukker sine studier med alle fremmedsprog undtagen engelsk. Når Københavns Universitets studerende også falder fra for eksempel sprogstudierne, behøver jeg ikke at indføre dyre målemetoder. Det er den manglende faglige viden, der er årsag til frafaldet.

EVA foreslår, at det er vigtigt at indføre studieretninger med AA-fag og færre C-fag, ligesom vi skal genindføre toning og så videre. Samtidig skal studiekompetencer, mål og succeskriterier med videre afklares. I logisk forlængelse heraf foreslår EVA, at der etableres et evalueringsdesign til sikring af opfyldelsen af overordnede mål og en såkaldt baseline samt klare målindikatorer for målopfyldelse.

Mit udgangspunkt for en diskussion af fag og dets indhold udelukker tanker om baselines, indikatorer og operationalisering af dit og dat. Det fremmer ikke fagligheden, kun antallet af prøver og administrative byrder. Jeg ønsker ikke at indføre den angelsaksiske tradition eller New Public Management.

Jeg håber, at alle gymnasielærere tager stilling til EVA's politiske notat, så selv Folketingets politikere kan høre, at vi er imod (endnu mere) målstyring og dataledelse, mere ensretning og færre fag. Den slags fremmer ikke, men sænker kvaliteten i uddannelserne – og det bliver eleverne ikke klogere af.

Sigrid Jørgensen
Næstformand i GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater