Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
julian_bybeck_tosev_2_2016

Overvågning løser ikke problemet

29. august 2016
Skrevet af_
Julian Bybeck Tosev
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg er glad for, at ministeriet endelig tager problemet med snyd alvorligt, og med denne udtalelse viser man, at man anerkender, at det er et reelt problem, som skal håndteres.

Det er en lidt ekstrem løsning, når et ministerium foreslår masseovervågning af samtlige gymnasieelever i hele landet. Jeg tror dog, at dette tiltag vil forhindre nogle i at snyde, men det er primært fordi man skræmmer folk. Det er ikke den bedste måde at forhindre snyd, men det er bedre end ingenting.

Jeg tager udgangspunkt i, at man vil benytte Exam monitor på alle gymnasier.

Exam monitor er et javabaseret program, som skal installeres på elevernes computer, inden de går til eksamen. Det er problematisk af benytte java, og for tiden flygter alle fra java, da det gør din computer sårbar over for trusler. Firmaer som NemID og Google har valgt at droppe java, og derfor er Exam monitor ikke fremtidssikret.

Flere og flere elever benytter en Chromebook eller ipad under eksamen, og her kan man ikke installere java. Ministeriet skal være opmærksom på, at deres program skal være tilgængeligt på alle platforme, som eleverne benytter i undervisningen. Det skal gælde i dag og i fremtiden. Alternativt kan man forbyde at benytte Chromebooks og iPads under eksamen, men det, mener jeg, er en særdeles uheldig beslutning, da man så vil stoppe brug af ny teknologi i gymnasiet.

Man vil skræmme elever fra at snyde, men man vil ikke nødvendigvis fange snyderne. Hvis Exam monitor tager et screenshot af din skærm hver 5 sekund, så vil hver elev producere 3600 billeder til en 5-timers eksamen. Hvis der er 400 elever til eksamen, så vil det producere 1,44 million billeder under eksamen. Hvis der er 7 skriftlige eksamener, så ender man med over 10 millioner billeder. Derudover gemmer Exam monitor også information om clipboard, kørende processer samt andre ting. Hvem skal gennemgå al denne data?

Derudover så er det i dag også nemt at snyde på en måde, som ikke kan ses for eksempel ved at lægge en fil over i sin Dropboxmappe, som en ekstern hjælper har adgang til. Der er derfor ingen garanti for at man med overvågningen vil opdage snyd. Snyd kan foregå på en enhed, som ikke kører programmet.

Man pålægger skolerne en stor opgave, hvis alle skal benytte Exam monitor. Der skal oprettes sikre servere på alle skolerne, og data skal gemmes korrekt, da der er tale om følsom data. Gennemgang af al data efter eksamensperioden kræver rigtig mange arbejdstimer. Exam monitor skriver, at data gemmes i 5 år. I en tid, hvor alle gymnasier skal spare 2 % om året, så er det problematisk, at man pålægger gymnasierne så stor en opgave. Jeg vil gerne vide, om gymnasier kan eller skal benytte programmet?

Jeg tror ikke, der vil gå lang tid, før eleverne finder en ny teknologisk vej uden om programmet og ministeriet skal derfor være indstillet på, at problemet ikke bliver løst med dette ene tiltag. Man skal udvikle programmet til nye platforme og programmet skal løbende opdateres. Dette er en kamp, som snyderne vil vinde.

Man har flere gange set denne form for udvikling, og man kan meget vel sammenligne denne situation med deling af musik på nettet. Programmer som Napster gjorde det let at dele musik ulovligt på nettet. Musikbranchen kæmpede med næb og klør for at stoppe denne udvikling. Man forsøgte med flere forskellige tiltag, der skulle overvåge og låse deres musik, men der gik ikke længe, før snyderne fandt en vej uden om. Programmer som Spotify er i dag en god løsning, hvor brugerne betaler og får adgang til musik på en brugervenlig og god måde. Jeg tror ministeriets jagt på snydere vil forløbe på samme måde.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater