Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Philip 07

Organisationer på tværs af alle ungdomsuddannelser går sammen om at styrke elevdemokratiet

19. december 2013
Skrevet af_
Phillip Adam Dimsits Lerer
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning lancerede i september sammen med 4 andre elevorganisationer kampagnen Whymocracy. En kampagne, der først og fremmest er en nødvendighed og dernæst også et signal til alle elever om, at elevdemokrati er vigtigt.

En million kroner. Så mange penge har vi elevorganisationer fået tildelt af Christine Antorini for at styrke elevdemokratiet på landets ungdomsuddannelser. For de penge har vi lanceret kampagnen Whymocracy. En kampagne, som jeg på mange måder ser som en nødvendighed – både for at opretholde et stærkt elevdemokrati på landets ungdomsuddannelser og for at sikre os elever indflydelse på vores uddannelser i fremtiden. 

Uddannelse handler både om faglig og menneskelig dannelse. Og at vi elever uddannes til at være engagerede samfundsborgere, der aktivt biddrager til og støtter op om samfundet, er i min optik noget af det mest centrale. Netop derfor er indsatsten over for et styrket elevdemokrati vigtig. For hvorfor skal vi uddannes til at kunne reflektere, samarbejde og tænke kritisk, hvis vi ikke også i vores dagligdag har praktisk mulighed for det? Ungdomsuddannelser udgør på den måde den optimale platform for dannelsen i at være demokratisk medborger. 

Helt konkret vil vi i januar og februar derfor afholde 5 ambitiøse stormøder om demokrati, et i hver sygehusregion. På stormøderne vil vi uddanne, udfordre og diskutere med elever på tværs af alle ungdomsuddannelserne. Hvordan laver man et fedt elevråd? Hvad betyder demokrati for os elever? Hvordan kan man som almindelig elev søge indflydelse? Og meget, meget mere. For os er det vigtigt, at alle elever føler sig velkomne. Det er gratis at deltage, og vi håber meget på, at lærere vil støtte op om kampagnen ved at informere om møderne til deres elever eller ved at tage af sted med en hel klasse som en faglig ekskursion. 

For yderligere information om tilmeldingsfrister og program se www.facebook .com/whymocracy  

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater