Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Philip 07

Organisationer på tværs af alle ungdomsuddannelser går sammen om at styrke elevdemokratiet

19. december 2013
Skrevet af_
Phillip Adam Dimsits Lerer
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning lancerede i september sammen med 4 andre elevorganisationer kampagnen Whymocracy. En kampagne, der først og fremmest er en nødvendighed og dernæst også et signal til alle elever om, at elevdemokrati er vigtigt.

En million kroner. Så mange penge har vi elevorganisationer fået tildelt af Christine Antorini for at styrke elevdemokratiet på landets ungdomsuddannelser. For de penge har vi lanceret kampagnen Whymocracy. En kampagne, som jeg på mange måder ser som en nødvendighed – både for at opretholde et stærkt elevdemokrati på landets ungdomsuddannelser og for at sikre os elever indflydelse på vores uddannelser i fremtiden. 

Uddannelse handler både om faglig og menneskelig dannelse. Og at vi elever uddannes til at være engagerede samfundsborgere, der aktivt biddrager til og støtter op om samfundet, er i min optik noget af det mest centrale. Netop derfor er indsatsten over for et styrket elevdemokrati vigtig. For hvorfor skal vi uddannes til at kunne reflektere, samarbejde og tænke kritisk, hvis vi ikke også i vores dagligdag har praktisk mulighed for det? Ungdomsuddannelser udgør på den måde den optimale platform for dannelsen i at være demokratisk medborger. 

Helt konkret vil vi i januar og februar derfor afholde 5 ambitiøse stormøder om demokrati, et i hver sygehusregion. På stormøderne vil vi uddanne, udfordre og diskutere med elever på tværs af alle ungdomsuddannelserne. Hvordan laver man et fedt elevråd? Hvad betyder demokrati for os elever? Hvordan kan man som almindelig elev søge indflydelse? Og meget, meget mere. For os er det vigtigt, at alle elever føler sig velkomne. Det er gratis at deltage, og vi håber meget på, at lærere vil støtte op om kampagnen ved at informere om møderne til deres elever eller ved at tage af sted med en hel klasse som en faglig ekskursion. 

For yderligere information om tilmeldingsfrister og program se www.facebook .com/whymocracy  

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater